Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 955 ggr
Charlie17
2018-02-05 07:30

Ragdoll 7 mån kräks

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Min ragdoll hane på 7 månader har börjat kräka upp sin mat, det har hänt 3 ggr (än så länge) 2 ggr för ca 1 månad sedan, då var det först på morgonen och sedan morgonen därpå. Idag var det 3 gången, han åt mat - ganska snabbt (?) Och så kräktes han upp all mat och vätska. Hur ofta ska man fylla på matskålen? Det står på fodret att han ska ha mellan 55-70g per dag när han väger kring 3 kg , fast tror han gått upp lite sen han var vid vet i julas.. kanske ska ge mat vid fasta tidpunkter? Hur gör ni med era ragdolls ? :)

Annons:
OberonsMatte
2018-02-05 07:45
#1

Vad ger du för mat? Har han fri tillgång eller står matskålen tom mellan måltiderna? Hur ofta portionerar du ut maten i så fall?

Sajtvärd Katter iFokus

Charlie17
2018-02-05 12:34
#2

Han har Royal Canin kitten med en ragdoll på. Brukar se till att det alltid finns mat, brukar ge 1- 1 1/2 dl varje gång det är tomt, tror jag fyllt på så 4-5 ggr om dagen. Natten till idag var skålen tom så det lilla jag hade kvar innan jag köpte ny mat så glupska han i sig ganska fort. Pratade med dom på djuraffären och de trodde att han ätit för fort, och gav tips om att ta ut maten på ett fat istället för skål så han inte får i sig för mycket lättare. Och försöka ge vid fasta tidpunkter också.

OberonsMatte
2018-02-05 18:18
#3

#2 Ja, är magen tom är det risk för att han glufsar i sig maten så snabbt att magen protesterar. Torrfoder på ett fat eller t.o.m. en bricka gör att det tar längre tid att äta. Finns även aktiveringsbrickor där katten får jobba med tassarna för att peta ut torrfoder.

För att ge mer mättnadskänsla och tillföra vätska rekommenderar jag att du även introducerar blötmat.

Mina katter har fri tillgång till torrfoder och får blötmat 2-3 ggr per dag.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: