Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 3209 ggr
ffridak
2/7/18, 11:07 PM

En eller två ragdolls?

Jag har nu bestämt mig för att köpa mig en ragdoll. Jag bor just nu hemma med mina föräldrar men planerar att flytta ihop med min pojkvän om ungefär 1-2 år.  Planen var att köpa en ragdoll nu och sen köpa en till när vi flyttar ihop. Dock har läst överallt att ragdollen är en väldigt social katt och behöver närhet och därför kanske inte är en bra ensamkatt  när man är iväg 7h på jobb. (Vi går oftast om varandra här hemma)

1. Vad är era erfarenheter? 

2. Är det lätt för en person att uppfostra två katter samtidigt och få båda att känna sig älskade och uppmärksammade? (Det här är egentligen den enda anledningen till varför jag lutar på att köpa en katt, istället för två. Vill att båda ska känna sig lika sedda) 

3. Klarar EN ragdoll att vara själv 7timmar, 5 dagar i veckan, vartredje vecka?

4. Vad är prisskillnaden i månaden?

 Jag har sparat pengar länge och vet att jag har råd med allt som komma skall, men man vill ändå vara säker på allt eftersom att jag vill ge mina katter det bästa jag kan. Ge mig alla tips ni kan. Tack på förhand!

Annons:
EmelieZachrisson
2/8/18, 8:17 PM
#1

Vi köpte två bröder samtidigt, ångrar det inte en sekund! De älskar varandra och ligger alltid och pussas o leker med varandra och har så kul ihop! Så mkt kärlek mellan dom o de har aldrig blivit avundsjuka när jag gosar med den ena. Noga med att försöka gosa med båda två. Skönt att veta att de har varandra och jag har aldrig dåligt samvete när jag lämnar dom under dagen. Det är en väldigt social ras så rekommenderar starkt att köpa syskon, då behöver man inte oroa sig ifall de ska gå ihop eller ej :) vi betalar 3000 kr i försäkringar för dom varje år + 800 kr i vaccinationsspruta. Sen tillkommer mat och sand etc men där varierar kostnaden mkt beroende på vad du väljer för mat :) du kommer inte ångra dig, helt fantastisk ras som är som små hundar :)

ffridak
2/8/18, 11:43 PM
#2

#1 Tack så mycket för fint svar! Rasen låter helt underbar. Vilket försäkringsbolag använder du?

mitha58
2/10/18, 4:54 PM
#3

Jag har en hona som är 8 år som jag blev fodervärd till -14. Efter sin kull på 5 st ungar fick jag henne. Vi är helt ”förälskade” i varandra från första dagen. 1/11-16 tog jag en kull o fick 2 st kattungar. Vi behöll honan pga att jag vill ha en egen kull igen mot sommaren el hösten -18. katterna trivs väldigt bra ihop men visst kan lillan reta gallfeber på mamman mellan varven men för de mesta är de goa vänner. Däremot är inte mamman förtjust i andra katter som hälsar på när de besöker balkongen el när vi tog hit hennes son för att vi tänkte att de skulle få vänja sig med varandra men det gick absolut inte. Mamman satt mest o morrade el gjorde utfall mot sonen o våran minsting låg under en säng. Det jag vill säga med allt detta är att våran stora katt accepterar inte andra katter i sitt revir men har inte prövat ta hitt en kattunge. Håller med föregående skribent tror jag att det är bäst att ta två st syskon på en gång då känner de varandra o rivaliteten blir mindre. Ragdoll är väldig social o väljer ut den i familjen som de tycker om. Jag o mamman är ett radarpar o lillan tycker om oss alla men föredrar en av mina döttrar bäst. En helt underbar ras ångrar inte valet av kattras. Lycka till!

EmelieZachrisson
2/10/18, 8:41 PM
#4

Vi har Sveland som försäkringsbolag och är hittills väldigt nöjda med dom :)

Niniz2015
2/25/18, 9:04 PM
#5

Köp två! Har två kullbröder på 3 år och har inte ångrat mig en dag. Har agria.

Upp till toppen
Annons: