Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1196 ggr
Charlie17
2018-02-11 17:20

Ung Ragdoll hane och gammal bondkatts hane

Hej. Jag har en okastrerad, 7 månaders ragdoll hane som är väldigt social, snäll och ja en lugn kisse med några busigheter. Min sambo s familj har en gammal bondkatt kastrerad hane på 16 år tror jag. Det är nu så att personen som har Nisse, som han heter, nu, är väldigt mycket borta, och åker bort 4-5 dagar ibland och det är vid dessa tillfällen som vi oftast blir tillfrågade om vi kan passa honom. Får dåligt samvete av att han är själv så ofta, men förut när vi tog hem honom när vi hade en norsk skogkatt hona, så blev hon jätte skygg och hamnade lite i Nisses skugga. De kom överens, Nisse brydde sig inte så mycket om henne så men hon blev knepig, jag vet inte om hon skulle ha blivit det ändå om vi inte tog hem honom. Men med den erfarenheten så är jag skeptisk att föra ihop min nya raggdoll med honom :/ vet inte nå hur det kan bli men samtidigt får man dåligt samvete att gamle katten är själv… :( Vad har ni för tankar gällande min situation?

Annons:
OberonsMatte
2018-02-11 19:10
#1

Känns inte ok att Nisse är ensam så mycket (han får väl tillsyn av någon 2ggr per dag iallafall)?

Det skadar inte att ni provar att ta hem honom som tillfällig inneboende även om ni såklart inte kan räkna med kärlek vid första ögonkastet mellan katterna. Finns det möjlighet att inackordera Nisse i ett eget rum ifall det blir för dramatiskt att ha katterna ihop?

Ragdoll som ras är inte kända för att vara revirhävdande, men är er katt på väg att bli fertil kan han reagera starkare mot inkräktaren än han annars skulle ha gjort. Så vänta inte med kastreringen.

Sajtvärd Katter iFokus

Eliinn
2018-02-11 21:24
#2

Är tanken att Nisse ska flytta in permanent eller bara när din sambos familj är borta ? Frågar då jag tyckte det var lite oklart, men gissar att det bara handlade om enstaka tillfällen ? :)
Men precis som Oberonsmatte säger, finns det inte ett rum som Nisse kan vara i och så kanske man kan gå därifrån och testa introducera dem ihop successivt?  
Funkar det inte att ha dem ihop kanske det funkar att ha Nisse i ett eget rum jämnt.
Om han inte ogillar att vara instängd i ett rum så kanske det är bra mycket mer sällskap än att bara va hemma hos sig själv där han bara får sällskap korta stunder av er.
Men alla katter trivs heller inte med miljöombyten fram och tillbaka, så det är väl något att väga in också, huruvida Nisse trivs med att flytta omkring mellan er och hemma ibland eller om han faktiskt har det bättre hemma trots mindre sällskap. 

Mina katter har inga problem att bo hos mina föräldrar när jag är bortrest medan min syrras katter som är mycket skyggare skulle bli väldigt stressade av att flytta till en annan miljö tillfälligt.  Då är det mer stressfritt att låta dem va hemma hos min syster, även fast man tänker en god tanke att dem får mer sällskap om man har dem hos sig.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Charlie17
2018-02-12 06:52
#3

Kul med era svar! :) Jo vi försöker se efter Nisse två gånger om dagen men det har hänt att vi hälsat på en gång (vi har ganska fullt upp… ) Nisse har aldrig haft problem med att flytta runt i olika boenden, han har flyttat mycket och blir mest glad av sällskap :) Ok så ragdolls är rätt så vänliga mot andra katter, var ju positivt att höra ändå. Vi ska flytta snart till hus, så det blir strax kartong boende här. Men tänkte isåfall om Nisse skulle bo med oss när vi kommer till huset. Från 1 mars.

Upp till toppen
Annons: