Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1621 ggr
Lipz7
2018-02-21 23:17

Tarmproblematik/Stress

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

❌ STRESSAD KATT ❌ Gör en chansning, då vi är så många kunniga medlemmar här inom olika områden. Denna katten är världens bästa vän, finns ingen keligare, mer barnkär, tålmodig, snällare katt.. Dock har han ett tarmproblem som veterinären inte kan sätta fingret på. Han blir lätt stressad och nu i samband med flytt har det blossat upp för fullt igen. Han slutar äta sitt specialfoder och blir helt besatt av annan mat. Går bärsärk bland bänkar, bord och skåp och blir helt desperat. Ger man honom något annat än sin mat så blir han JÄTTEdålig i magen, det som kommer ut är rent blod och diarré. Han sätter sig på mattor och dyl. I det stadiet kvittar det om han blir bra i magen igen, beteendet att sätta sig på mattor hänger kvar. Sist höll det i sig runt ett halvår, samma när han var kattunge. Nu är vi där igen.. I vanliga fall spyr han, det kommer från andra hållet när hans problem är som värst. Som nu. Jag kan inte ha en katt som sätter sig överallt med en vild 14-månaders liten i släptåg. Det funkar liksom inte. Spelar ingen roll om han är instängd på toa, får vara i fred, får uppmärksamhet, eller något annat. Han sätter sig nattetid när vi andra sover, i hallen, några meter från toan där lådan är. Fortiflora är uteslutet, feliway funkar inte. Han lever med oss i familjen samt sin kullbror som aldrig har strulat med mat eller mage.. Extremt selektiv med maten. Har många gånger försökt barf:a honom men han vägrar. Äter inte naturlig mat som kött/kyckling/färs eller dylikt. Han slickar vätskan från blötmat men tar inte bitarna. Extra mosad paté kan jag få i honom men då blir han dålig efteråt. Han äter blötlagt torrfoder, Hills i vanliga fall men iems sedan i somras då han började vägra Hills, men tröttnar snabbt på smaken och då matvägrar han. Då kommer besattheten efter annat och när jag då byter eller fasar ut så blir det blod i extremt lös avföring direkt. Nu har jag fått ordning på magen igen precis men han går direkt till mattan, försöker inte ens gå på lådan nu. Någon som har något tips/råd/idé? 🍀

Annons:
Pyttelite
2018-02-21 23:28
#1

Här kommer en massa frågor … Risken är att du inte fått ren mattan. Vad händer om du tar bort den? Hur många lådor har du och var står dom? Varför blöter du upp torrmaten? Ge den torrmaten som den är även om blötmat är bättre. Har du någon vattenfontän? Den kan ge dina katter magproblem. Hur har du inrett efter flytten - har din stresskisse egna möjligheter att få tillgång till höga platser och låga krypin? Finns det fler möjligheter till dessa platser än vad du har katter? Hur funkar dina/ditt barn tillsammans med katten får kissen vara ifred ibland? Förstår din frustration. Många frågor blev det …


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


OberonsMatte
2018-02-22 07:14
#2

För att förebygga problemet med att han bajsar på fel ställen gäller det att göra lådsituationen så optimal som möjligt.

Hur många lådor har du?

Var är lådorna placerade?

Vilken typ av lådor är det (stora/små, med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?

Vilket slags strö/sand är det i lådorna?

Hur tjockt lager av strö/sand är det i lådorna?

Hur ofta rensar du sanden från kiss och bajs?

Sajtvärd Katter iFokus

Lipz7
2018-02-22 17:00
#3

Tack för svaren! Jag lade folie på mattan över natten, då han undviker sådant. Resultatet var 2 högar på en annan matta i hemmet. Jag har sprayat båda mattorna med Feliway nu, men är tyvärr inte alltför hoppfull. Det är 2 katter med 1 låda. Tidigare har de haft både 2 och 3 lådor men det spelar absolut ingen roll, problematiken kvarstår. Jag har även haft olika sand, inte heller detta förändrar någonting. Beteendet utlöses av stress och är väldigt svårt att bli av med, verkar dock vara värre denna gång. Mellan dessa perioder funkat allt som det ska, han går på lådan som han ska och ingen blod/lös avföring. Så han accepterar alla nuvarande förhållanden jättefint vanligtvis. Han kissar som han ska på lådan, så han går på den som han ska när det gäller kiss. Ingen fontän utan vattenskål på 2 olika ställen i hemmet, byts varje dag. Det står både torrt torrfoder och blött framme alltid, han matvägrar ibland på det torra men äter då det blöta. Eller ja, torrt står alltid framme och blött erbjuds dagligen och det är vad han föredrar. Tänderna är kollade hos vet. utan anmärkning. Han har både höga och låga platser där han kommer undan om han vill vara ifred. Min son (14 månader) är ett rent helvete att hålla ifrån katterna men jag viker inte en tum och är på som en hök. Så han "hinner" aldrig komma åt dem. Dock är detta svårt då katterna inte kan komma till mig för kel/gos som de vill. Däremot hade katten denna problematik över 4 år innan sonen föddes, så sonen är inte den utlösande faktorn. Lådan rensas från bajs så snart en katt satt sig, den rensas ut helt vid behov. Ca nån/några gånger i månaden. Han sätter sig som sagt på lådan för att kissa så själva "gå på lådan" är inte problemet utan att han med flit går och bajsar på andra ställen. Nu bajsar han liiite lite varje gång 7-10 gånger om dagen, bara för ATT. Inte för att han måste utan han äter och sen går han till en matta och trycker ut. Hoppas jag inte missat något..

Eliinn
2018-02-22 19:42
#4

Knepig situation det där…

Har hört om katter som bajsar utanför lådan då dem förknippar kattlådan med smärta eller obehag … 
Han har ju vart hos veterinären där jag förmodar att dem uteslutit att han skulle ha några andra sjukdomar eller smärta. Men tänker lite på hans tarmproblem, diarré och  blod i avföringen, bara det är ju någon som han säkert tycker är ett obehag och är något ont förknippat.
Hur länge har detta pågått ? Gick han på kattlådan som vanligt innan han fick dessa tarmproblem ? eller har han alltid haft  så här pass kraftiga tarmproblem ?

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

LottaSjöö
2018-02-23 07:35
#5

Har du utrett om han har foderallergi? Min Lykke har det och innan vi visste vad som var fel bajsade hon också på andra platser än i lådan så fort hon blev lös i magen. Hon tycker inte om att få sand i pälsen som det blir om hon är lös i magen och bajsar på lådan. Hon har blivit bra i magen sedan vi varit hos vet. och bytt foder +felliway i väggen. Hon blev också stressad men efter ett par flyttar inom en treårsperiod. Katter är väldigt känsliga för förändringar och vissa mer än andra😿Hoppas att ni löser det snart det är ju jättejobbigt för er alla att han har det så här.

Lipz7
2018-02-23 10:02
#6

Tack för ytterligare svar! Han har alltid haft dessa problem. Började redan vid 12v då jag köpte honom. Han är bra i magen mellan dessa perioder, så det är inte ett ständigt problem utan det kommer någon/några gånger per år och då främst vid stress. Blodproven påvisar inget annat än "inflammation i tarmen"..

Annons:
LottaSjöö
2018-02-24 00:50
#7

Men han behöver inte ha det så…prova nytt foder. Min katt mår bra av: Hills Food Sensitivities z/d, tro mig hon har också varit lös i magen ofta…tidigare fick hon Hills Digestive Care också för känsliga oroliga magar men helt plötsligt funkar inte det. I z/d har proteinet splittrats upp som gör att känsliga kisar kan smälta det bättre. Jag hade ju provat om inget annat hjälper med att byta foder. Han blir kanske stressad av att ha denna inflammation i tarmen, stackaren. Hoppas att det ordnar sig😻

Lipz7
2018-02-27 10:02
#8

Har testat 6-7 olika foder genom åren. Varje byte har varit en lååångdragen process och det har aldrig varit till det bättre. Självklart vill jag inte att han ska ha det såhär, jag gör allt jag kan här. Har inte testat just det fodret du nämner, kan vara värt ett försök. Tack 🌸

Silvestris
2018-02-28 21:33
#9

Det låter som att det krävs en ordentlig medicinsk utredning. Stress sätter sig extremt sällan på kattens mage, det är urinvägarna som är kattens "stressorgan". Stress kan dock förvärra ett redan underliggande problem.

Vad har veterinären gjort? Har det tagits avföringsprover? Vilka blodprover har tagits? Har man gjort bukultraljud? Har man satt katten på eliminationsdiet? Har man satt in någon medicinsk behandling ?

Att katten sätter sig bredvid lådan när han har tarmproblem som antagligen orsakar obehag/smärta är inte konstigt och det kommer vara extremt svårt att få ordning på så länge inte den medicinska orsaken  är under kontroll. Självklart behöver katten i övrigt en lugn och stressfri miljö, det är extra viktigt när katten är sjuk. Hur ser relationen till den andra katten ut? Har tillökningen i familjen påverkat katten? osv. Men jag tror det finns ett större medicinskt problem i botten som måste komma under kontroll samtidigt som man jobbar med beteendebiten.

Upp till toppen
Annons: