Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2402 ggr
elineek89
3/1/18, 11:45 AM

Skygg ragdoll.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hörrni! 

Jag skulle behöva lite tips och råd från er. Jag har en ragdollhona på 6år som varit skygg och tillbakadragen större delen av sitt liv. Bodde tidigare i lägenhet en 3a tillsammans med henne, en huskatt (hane) och en hund.  Det funkade bra för det mesta,  hon kunde va lite småbitchig mot hunden ibland när hon kom nära sängen för det var hennes revir känns det som. Hon hade sitt gömställe i min walk in closet där hon sprang och gömde sig när det kom gäster men när jag var ensam med djuren så gick det bra. Hon kommer alltid springande när det är läggdags och ska vara med och mysa i sängen, där ligger hon och spinner och ska gärna ligga nära. 

Nu har jag nyligen (i början på december) flyttat ihop med en kille i ett litet större boende, ett hus i två våningar. Hon är alltid otrygg med nya människor och håller sig gärna gömd men på kvällstid kommer hon fram och vill sova i sängen med mig. Till en början höll hon sig gömd i städskrubben men där stängde vi för så att hon inte ska sitta och trycka i ett hörn under trappen hela dagarna, tycker det är bättre att hon hittar en trygg plats/gömställe där det är mer öppet så att hon själv får bättre luft och utrymme att röra sig på.

***** Nu till det största problemet. Min kille har en katt som är jätte lugn och inte alls framfusig av sig. Han har varit lite skygg till en början när vi flyttade ihop men börjar röra sig mer och mer, han har vågat sig fram till soffan och kan ligga där en stund. Så fort min ragdoll kommer nära blir hon bitchig och jagar iväg honom. Imorse vågade han sig fram till sängen men hann inte ens hoppa upp där, hon flög på honom och jagade iväg honom. (Jag vet inte om sängen är hennes trygga space, hon brukar ofta gömma sig under sängen när det är saker som är läskiga). *****

Vad gör man åt detta? Min kille tycker att det bästa alternativet är att stänga ut alla katter från sovrummet så att ingen får vara där och han tycker att man ska markera för katterna när de gör fel. Jag är bara rädd att en katt som är skygg i det stora hela ska bli förstörd av att man säger ifrån, idag lyfte han upp henne i nackskinnet när hon flugit på hans katt och då kissade hon ett par droppar på grund av rädsla.  Det är så mycket tankar som snurrar i mitt huvud nu, har häst också och dom går man aldrig emellan utan de gör upp sin rangordning själva, gäller det även katter?

 Eftersom hans katt inte gör en fluga förnär så tycker min kille att han ska markera när mina katter gör fel istället. Dom har inte slagits mycket sedan vi flyttade ihop eftersom hans katt är den som går undan, vilket gör honom till en hackkyckling känns det som. Vi har så olika syn gällande djur, jag ser det som så att de talar samma språk och förstår varann bättre än vad vi människor gör så de kommer nog lösa situationen själva med hjälp av lite tid.

Har ni några tips och tankar som skulle kunna hjälpa mig på vägen?
Hon är inte steriliserad, äter p-piller men ska boka tid för det nu i mars då jag hört att det kan göra att honor blir mer harmoniska och trygga av sig. Vet någon om det ligger någon sanning i det? 

TUSEN TACK för er som tar er tid att läsa denna långa text. Ha en bra dag.

Annons:
Eliinn
3/6/18, 9:31 PM
#1

Precis som du tänker så tycker jag ni ska låta katterna sköta det där själva, vilket dem oftast gör efter en tid. Det kan ta sin tid! :)
Vissa katter blir bästa vänner medan andra bara lär sig acceptera varandra utan att egentligen ha något utbyte av den andre.

Du gör rätt i att kastrera henne tycker jag, tror du kan få dem bästa förutsättningarna då.  Om man ändå inte tänkt avla på sin katt så tycker jag att det bästa är att sterilisera dem för dess egna välmående. P-piller sägs ju tyvärr kunna ge biverkningar vid en längre användning så det är inte att rekommendera.

Hoppas det löser sig till det bästa!

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Lena129
3/11/18, 6:59 AM
#2

Jag älskar att titta på My Cat from Hell på TLC…. Där löser dom problem med katter som inte gillar varandra med att äta tillsammans och att leka tillsammans - alltså i olika steg och inte leka med varandra utan så småningom i samma rum och till sist ganska nära varandra - gäller både att äta och att leka… Självklart ska ingen katt bestraffas. Katterna har ju inte valt att få bo ihop och gillar man inte varandra så gör man inte. Men man kan ju ändra sig!

//

Lena

Upp till toppen
Annons: