Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1251 ggr
Ragdoll.malte
3/1/18, 11:54 AM

Matallergi?

Hej. Min ragdollkille på 6 månader kliar sig precis under öronen vilket resulterar i att pälsen blir tunn, samt att han ibland blir röd och irriterad i huden. Jag misstänkte att det kanske kunde bero på sanden i lådan (han har Everclean Fast Acting), kontaktade min uppfödare för tips och hon hörde med en veterinär som hon skulle till. Denna trodde absolut att det skulle bero på matallergi (han äter Royal Canin Kitten). Han karterades för några dagar sedan, så hon föreslog att vi skulle byta till ett annat foder. Eftersom han är kastrerad kanske det är bäst med ett foder till för just det?

Jag tycker det känns lite konstigt att det endast är i "tinningarna" han är känslig, är det någon annan som haft samma problem?

Och vilket är det bästa fodret för en kastrerad hane? Jag vill helst köpa från Royal Canin, men alla tips uppskattas!

Annons:
vallhund
3/1/18, 12:10 PM
#1

RC är ett av de sämre foderna på marknaden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

LillaMymmlan
3/1/18, 1:18 PM
#2

Jag tycker att du ska kontakta en veterinär själv för att få hjälp med att ta reda på vad det är som han är allergisk mot. Om det handlar om matallergi så finns det flera allergifoder att testa hos veterinären som katten kan äta under tiden som man utreder vad det är i fodret som katten reagerar på. Lycka till!

Ragdoll.malte
3/1/18, 1:35 PM
#3

Tack för tips, eftersom vi kastrerad honom i måndags så nämnde jag det för veterinären, då var det dock inte lika tydligt så de tyckte vi skulle avvakta och komma in om det blev värre. Men jag tänker att vi nog ändå ska byta fodret nu då han är kastrerad.

Upp till toppen
Annons: