Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1871 ggr
Isabella :)
3/4/18, 6:26 PM

Hur mkt väger era ragdolls?

Hejsan :)

Har en ragdoll hona på 1,5 år. Senast vi var på en veterinärkoll så sade dom att hon var lite tjock (hehe). Men det var typ ganska länge sedan. Hon är även kansterad.

Just nu väger hon 3,5… Är det tjockt, smalt eller lagom för en ragdoll?

Hur mkt väger era?

Annons:
MonicaLagerquist
3/4/18, 6:44 PM
#1

Man kan inte med hjälp av vikten avgöra om en katt är tjock eller inte.

Ragdollen är ju en medelstor kattras så 3,5 kilo låter i mina öron inte alls mycket.

Stolt ägare till fem La permer

Isabella :)
3/4/18, 8:15 PM
#2

#1 hon har inte växt klart än, hon är bara en kattunge

Junkan
3/4/18, 8:47 PM
#3

Hona 4 år 3,5 till 3,7 kg

Eliinn
3/6/18, 9:20 PM
#4

Har en kastrerad hane på 5 år som väger dryga 5kg :)

Vad jag hört av andra ragdollägare är att dem tycker och många veterinärer inte förstår ragdollens storlek och snabbt kallar det att dem är tjocka.  Inget jag upplevt dock. 

Som tidigare nämnt så går det inte att gå på en vikt och säga om katten är tjock eller inte. Det är väldigt individuellt vad en ragdoll väger. Min hane väger t.ex mindre än många andra hanar men han har en rätt stor kroppsbyggnad och ser ut att va större än vad han är. Men hade jag bara gått på vikt hade man kunnat tro att han var underviktig ;) 

Din hona är fortfarande väldigt ung och tänk att en ragdoll inte är färdigväxt förrän vid 3-5 års åldern. Så det kan hända mycket än :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

LinneaWik
3/15/18, 7:51 PM
#5

Min förra ragdoll vägde som din när hon var runt 1,5 - 2 år :)

Snäckbönan
4/14/18, 11:32 PM
#6

Mina vägde 3.5 och 2.5, kullsystrar men mycket olika kroppar. Den minsta blev 19.5 år, gick ner till 1.9kg då hon blev klen i njurarna, miste aptiten och fick avlida. Min större katt var inte tjock, hon var satt o föredrog att hålla sig på marken, den mindre var proportionerligt liten men med en mer hukande, panterlik kropp, kraftiga lårmuskler, mkt duktig på att klättra o hoppa. Hon låg gärna högt uppe. Jag tror det är till fördel för temperamentsfulla katter att vara lätta så att de kan få utlopp för sin energi! Ragdolls ska ju inte vara så temperamentsfulla, men det var hon!

Annons:
Bluish
4/16/18, 7:14 AM
#7

Min hane som nyss fyllde 1 väger 6,7kg så han är rätt stor. Rädd för att han kommer bli jättestor haha.

Kallekatt
4/16/18, 10:32 AM
#8

Kalle som snart blir 2 år och är kastrerad väger 6 kg, veterinären tyckte kanske han skulle väga lite mindre. Hon hade tydligen svårt att känna revben och midja 😉

Upp till toppen
Annons: