Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 823 ggr
millan85
2018-05-05 14:28

Lämna iväg min katt i två dagar

Jag har en fundering som jag vill dela med er för att få synpunkter. Jag har fått hem min lilla ragdolltjej för en vecka sen. Allt går bra och hon finner sig mer och mer här hemma. Om 5 veckor ska jag åka bort i två dagar och sambon är borta mellan 6-16 på dagarna. Nu är min fundering på var jag ska ha min lilla tös. Jag har en vännina som är hemma om dagarna som har en treårig ragdolltjej, hon får vara där. Dom har ju ännu inte träffats än och isåfall så kommer som få bekanta sig några gånger innan. Eller så om jag frågar om någon granne kan komma över mitt på dagen och ge henne mat mm. Vet inte vilket alternativ som är bäst? Tror ni att hon skulle må dåligt av att byta miljö och sova borta? Tacksam för svar :)

Annons:
Maria
2018-05-05 15:47
#1

Jag tror absolut att det bästa är om katten får vara i sitt hem och om någon kan komma dit och passa henne i alla fall två gånger om dagen och gärna stanna en liten stund varje gång.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Junkan
2018-05-05 20:06
#2

Borta 6-16 klarar katten utan problem normalt sett.

MonicaLagerquist
2018-05-06 07:32
#3

En så liten kattunge skulle jag låta vara hemma men jag skulle vilja att någon var hos henne många timmar åt gången.Inte bara två besök om dagen.

Att sammanföra henne med en annan katt skulle jag inte göra. Ska hon vara hos din kompis som har katt så skulle jag se till att katterna bodde åtskilda.

Stolt ägare till fem La permer

Junkan
2018-05-06 17:54
#4

Sambon verkar ju vara hemma 16-06 så det blir ju 14h per dygn och knappast ett problem att katten är ensam 10h.

Maria
2018-05-06 18:15
#5

#4 Man lämnar inte en kattunge ensam i 10 timmar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

millan85
2018-05-06 18:24
#6

Det stämmer att han är hemma från 16-06 men hon är bara 19 veckor så skulle aldrig lämna henne så länge. Har börjar träna henne ca 1 Tim och vara ensam och än går det bra :)

Annons:
Eliinn
2018-05-06 20:25
#7

Håller med dem andra att det bästa är nog om hon får vara hemma och att någon tittar till henne bara :) Är väl ett bra tillfälle att vänja henne vid att vara ensam lite.

Men om tanken finns att din väninna ska passa din katt i framtiden så kanske det även är bra att vänja din tjej vid att vara där.  Men det hinner ni även med när hon är lite äldre också.
När jag skaffade min första ragdoll så var han ensam och jag tog därför ofta med honom till mina föräldrar när jag hälsade på där. Tror att det haft en positiv inverkan på att han är så pass cool i nya miljöer och speciellt hos mina föräldrar där han och den andra katten är om jag är är bortrest en längre tid (1-2 veckor)
Så jag tror inte att man ska vara rädd för att introducera sin katt i nya miljöer  då det underlättar när man är bortrest och vid veterinärbesök :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

MonicaLagerquist
2018-05-06 20:31
#8

#7Att flytta katten i sig är oftast inget problem men att sammanföra den med en annan katt för en så kort tid kan vara ett problem.

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: