Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 649 ggr
millan85
2018-05-15 07:23

Behöver era tips - kattbeteende

Jag fick hem min ragdolltjej för tre veckor sen. I början jama hon väldigt och saknade mamma och syskon såklart. På natten har hon oftast valt att sova under soffan i vardagsrummet och ibland i sängen. Men nu sen tre dagar tillbaka så följer hon med oss in i sovrummet och lever rullan, full i bus. Jag ska tillägga att jag under dagen ibland har busat med hon i sängen, men slutade med det då detta beteende uppkom. För kom att tänka på att då kanske hon kopplar ihop sängen med bus. Att ha det såhär känns ohållbart då jag inte sover utan stressar upp mig. Jag vet inte vad jag ska göra. Hittills har jag bara ignorerat busandet. Ska man fya henne? Stänga ute henne från sovrummet, fast då kommer hon sitta utanför och jama. Jag har aldrig haft katt tidigare så behöver alla tips och råd jag kan få. Tack på förhand ☺️

Annons:
MonicaLagerquist
2018-05-15 07:40
#1

Vi har inga katter i sovrummet och har aldrig haft. Just för tillfället har katterna ett eget rum där de är instängda på natten och det fungerar ur bra som helst.

Jag nattar den varje kväll och släpper ut dem på morgonen. De springer frivilligt in i sitt rum när jag ropar på dem att det är läggdags.

Självklart ha de mat vatten sängar bäddar stolar och toalåda inne i sitt rum.

Jag har flera vänner som har på liknande sett som jag har det.

Visst kan katten gråta en stund första natten men man får vara konsekvent och göra det till en vana.

Stolt ägare till fem La permer

-Aida-
2018-05-15 07:43
#2

busa på dagtid/eftermiddag, inte i sängen, busar hon i sovrummet så säg nej, hon behöver få ut energi också, att utesluta bus när katten har mycket energi så kommer hon lösa de själv när hon väl får spring i benen. Visa tydligt att du inte vill ha bus i sovrummet på kvällstid, de är inte fel att säga ifrån på beteenden som inte är bra för er hälsa.
Vår katt busade också på kvällen när vi skulle sova och de stör nåt enormt, hon har inte gjort de sen vi sa till, de tog dock några kvällar för henne att förstå, nu busar hon bara på dagtid i sovrummet och i vardagsrummet på kvällen.

Upp till toppen
Annons: