Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 857 ggr
mjillah
5/17/18, 2:57 PM

Rumsrena kattungar?!

Hej allihopa! 

Har min första ragdollkull hemma nu som idag är 4,5 vecka gamla. För några dagar sedan introducerade jag lite fast föda till dem för första gången och detta har sedan dess varit omåttligt populärt. Nu till problemet, eftersom de nu äter så har de även börjat kissa och bajsa ordentligt. 

De har en kattlåda i sin bolåda som de kan gå på, jag har försökt sätta dem där i flera gånger och några gånger har det funkat. Dock är jag som de flesta andra inte alltid hemma dagtid samt sover nattetid och har inte riktigt tid med att sitta och vakta dem när de ska gå på toa hela tiden. Detta har gjort att kattungarna har kissat utanför kattlådan en massa och även vid 2 tillfällen bajsat utanför. Nu skulle jag vilja be om tips och råd för att få mina kattungar rumsrena. Min katthona verkar måttligt intresserad av att försöka visa kattungarna hur det hela ska gå till. Utöver detta är hon en superbra mamma och mår prima. 

Kattlådan jag har är en med väldigt låga kanter (kattunganpassad) och jag använder just nu kristaller i. Testade först att använda evercleans kattsand men den försökte kattungarna äta upp. Kristallerna har någon gång fastnat på nån nos men de har inte försökt äta den. 

Ber om ursäkt för att inlägget blev så långt men tar tacksamt emot råd och hjälp. Detta är som sagt min första kull som uppfödare.

Annons:
Aleya
5/17/18, 4:12 PM
#1

Jag tänker att det är oskönt för deras tassar dessa kristaller. Så du kanske får fundera på annan sand.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Pia-69
5/17/18, 10:00 PM
#2

Ja som #1 säger, kristallsand brukar inte vara populärt hos katter, det är vasst att gå på! ☝️


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Aleya
5/17/18, 11:32 PM
#3

#2 ja det kan ju jämföras med om vi skulle gå på en grushög och trampa. Alla människor som har känsel i fötterna och gått på grus vet ju hur ont det gör. Och sen som extra fakta så är katter mer gjorda för att promenera i sand sedan låååångt tillbaka.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

MonicaLagerquist
5/24/18, 10:37 PM
#4

Innan kattungarna lärt sig att mat är mat och sanden i toa är sand använder jag havregryn .

Stolt ägare till fem La permer

Upp till toppen
Annons: