Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 755 ggr
UlrikaC
5/21/18, 12:37 AM

Tips vid inhägnad av tomt

Hej! Jag har en härlig ragdollhane ❤️ på fem månader nu och funderar på att näta/hägna in vår villatomt då han visat intresse för att vara ute och spana på allt spännande  :). Vår tomt är på ca 2000 kvm och vi har häckar och staket men jag funderar på att hägna in hela vägen runt så att han blir säker när han är ute. Jag har tittat på tips om rastgårdar och olika nät man använt sig av där och många nämner bl. a. rådjursnät som kanske kan bli ett vettigt alternativ här. 

Har ni några bra tips på ett bättre nät eller är det ett bra alternativ och hur högt bör nätet vara? Jag är inte så förtjust i ett nät som är upp emot 2 m högt runt om men vad har ni för erfarenheter av hur högt det bör vara? Ja det finns ju så många av er där ute som har egna erfarenheter och lösningar på tomtinhägnad och kissarnas beteenden 🐱. Tacksam för tips 🙂.

Annons:
Eliinn
5/21/18, 10:35 PM
#1

Mina katter har inte visat nå tendens till att klättra eller hoppa högt och skulle troligen hålla sig inne om jag så hägnade in tomten med enbart kompostgaller 😂

Tror att det bästa oavsett höjd  är att ha nån form av lösning där man har som ett tak högst upp på nätet (som ett T)  som förhindrar katterna att klättra över till andra sidan, alternativt en vinkel inåt  längst upp av stängslet. I detta fall så kanske man  till och med inte behöver ha över 2 meter högt utan tillräckligt högt för att katterna inte ska kunna hoppa över om man som jag inte har några höjdhoppare 😉
Men vet katter som hoppat upp på höga kylskåp och dörrar utan problem.
Har du tänkt att katterna endast ska va där när du är ute och har dem under uppsikt kanske man klarar sig med lite lägre 🙂

Trots att jag inte har nå höjdhoppare till katter skulle jag  nog inte gå under 2 meter ändå, nojig som jag är!

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

UlrikaC
5/24/18, 2:50 PM
#2

Ja visst måste det vara svårt att svara generellt då alla katter är olika individer ;). Ja än så länge har han inte hoppat såg högt och den gången han testade när vi var ute på tomten i sele så hoppade han upp i häcken och blev hängandes där på toppen i den tjocka växtligheten, 😂såg riktigt roligt ut och jag fick lyfta ner honom, sedan har han inte prövat det mer. Vi har ligusterhäck och den blir väldigt tät och nästan som buxbom så den hjälper till bra.

Ja jag har sett att vissa har konstruerat toppen i T eller L och det låter ju vettigt, här är väl frågan om hur pass högt nätet bör vara och hur sugen han kan tänkas bli på att ta sig någon annan stans. Han är ju inte så gammal än så det visar sig lite mer längre fram men man känner ju att han är så sugen på att gå ut, i alla fall någon stund då och då vilket vi gör idag i koppel och det går ju väldigt bra men såklart är han mest sugen på att få springa utan det och det är förståeligt. Tanken får väl ligga och marinera ett tag till och då är han både kastrerad och så ser man hur han blir som lite mer "vuxen". Man är ju bara så mån om att han ska ha det så bra som det bara går 😍.

Ja jag hade tänkt att han skulle vara med ute när vi är i trädgården vilket vi är ofta och då är det ju kul om han även kan följa med då han gärna vill vara där vi är och se vad vi pysslar med. :) Jo nog känner jag igen den nojigheten 😃.

Sedan är frågan om nät intressant, någon skrev om hönsnät och varnade för det också och det är verkligen inget alternativ jag heller skulle använda, kan bli allvarliga skador av det. Så jag ska leta vidare och håller rådjursnätet som många rekommenderat i åtanke…. Tack för tipsen det var bra :)!!!🌺

Upp till toppen
Annons: