Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1290 ggr
millan85
2018-06-02 12:39

Till er som inte har katten i sovrummet

Våran lilla ragdolltjej har nu varit hos oss i två månader och det går så bra 😊 förutom detta med sömnen som nu börjar ta ut sin rätt. Hon busar och lever ett herrans liv på kvällen då vi ska lägga oss. Vi har försökt med det mesta, säga nej och även spruta lite vatten vid vissa tillfällen. Hon ger sig efter en stund och väljer att sova i vardagsrummet som hon har gjort sen dag ett. Jag har sovit i vårat andra sovrum nu i några veckor, men vill såklart kunna sova bredvid min sambo. Jag stressar bara upp mig när hon börjar och kan inte alls sova. Nu funderar vi på att vänja henne vid att vi stänger dörren på kvällen när vi lägger oss. Jag vet att hon kommer jama och protestera till en början men förhoppningsvis blir det bättre. Tycker ni att det är grymt att göra så? Min sömn är så viktig för mig då jag kämpar med en sjukdom. Allt gott 🌸 Camilla

Annons:
Honestyisdead
2018-06-02 13:16
#1

Det bästa enligt mig är att ha dörren öppen, låta henne ha "bebisanfall" och ignorera.

 Mina höll på som elefanter ett tag. I början blev jag irriterad och försökte få dom att sluta. Men när jag uppmärksammade dom belönade jag dom insåg jag efter många "SLUTA JAG MÅSTE SOVA"

När jag väl började ignorera totalt trots att jag kokade inombords tog det inte lång tid innan "anfallen" lugnande sig.

10 min max är det idag. Precis när jag släcker lampan 😂 och jag har bara en numer. Som snart är 3 år så det är sällan.

millan85
2018-06-02 14:07
#2

Jag har bestämt mig för att prova att stänga dörren. Vi har redan provat med att ignorerat i över en månad, sen börja jag säga till. Så jag vill komma i kontakt med dom som inte har katten i sovrummet ☺️

Honestyisdead
2018-06-02 14:31
#3

Jag har erfarenhet av det med.

Jag tycker det är grymt. Hon vill ha er uppmärksamhet. Ni ersätter ju hennes mamma och syskon.

Att straffa henne genom att utesluta henne får så klart henne att må dåligt och reagera ännu mer.

2 månader är inget. Ha tålamod och stäng inte ut henne. Hon är ett barn!

livictor
2018-06-03 10:01
#4

Hej Camilla, Jag tycker inte att det är några konstigheter att vänja henne vid detta. Vi hade dörren stängd under natten under ca 1års tid just för att våra katter väckte mig under natten (min sambo brydde de sig inte om). Våra vande sig efter ett tag och nu kan vi ha dörren öppen igen, nu kommer dom bara in och lägger sig utan att väcka mig. Kanske kan leka massor med henne precis innan ni ska lägga er så även hon blir trött? 😊

millan85
2018-06-03 11:27
#5

Jag leker alltid med henne en stund innan läggdags så hon är trött. Jag testade inatt att stänga dörren och visst jama och krafsa hon men gav sig efter en stund och l sig i rummet som vanligt. Nu ska jag köra på detta ett tag framöver 😊

MonicaLagerquist
2018-06-08 12:12
#6

Våra katter har i princip aldrig sovit i vårt sovrum. (Inte våra tvåbensbarn heller.)

Katterna har eget rum och de vet när det är läggdags och spinger glatt in dit när jag ropar att det är sovdags.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Lena129
2018-06-09 20:33
#7

Min katt sov inte i mitt sovrum i början just för att jag inte klarar av katter som springer omkring på nätterna - jag kan verkligen inte sova alls då. Nu sover han i sovrummet och är lugn men börjar han härja omkring får han gå ut. Här ignoreras ingenting utan det är pang på och ut. Inga problem. Det är väl bra att även katter vet vilka regler som gäller. Tänker jag.

//

Lena

miillie
2018-07-16 21:43
#8

Jag tycker inte det är grymt att stänga dörren. Mina djur har aldrig fått sova inne hos mig, jag har nog problem med sömnen ändå. Det är som du säger att dom gnäller lite i början men det går snabbt över. Sen sover både du o katten gott. 🙂

Eliinn
2018-07-28 22:45
#9

Vi har en kattfrizon i sovrummet också pga att min sambo visat kattallergi när han var barn och vi vill inte riskera att trigga igång något och valde därför att ha det kattfritt i sovrummet när han flyttade in. 
Tanken att inte kunna ha kvar mina katter om han skulle bli allergisk är otänkbar och då väljer jag hellre att inte låta dem vara i sovrummet. 
Även min ena härjar runt en hel del på natten också så ibland kunde det vara svårt att sova. 
Visst är det tråkigt att inte kunna ha sina katter i sängen med sig men jag tror inte mina katter lider av det, dem sover så gott i soffan :) 
Men visst tycker dem att det är extra spännande att smita in i sovrummet om dörren råkar va öppen ;)
Så nej jag tycker inte det är grymt om man som mig hellre väljer att minimera risken att framkalla en allergi och inte kunna ha kvar dem eller som i ditt fall verkligen behöver din sömn.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

eli1991
2018-08-07 12:42
#10

Stänger definitvt dörren till sovrummet på kvällarna för då vill våra katter springa runt och härja i huset xD Speciellt våran ragdoll som verkligen sover sig igenom dagarna vill härja omkring på nätterna. Han bär runt sina leksaker och springer omkring. Tror inte alls att han mår dåligt av detta. Gör som ni känner :) Ser inget fel i att stänga dörren. Sömn behövs!

Upp till toppen
Annons: