Annons:
Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1873 ggr
mjillah
2018-06-12 17:34

Corona och kattkull

Hej allesammans! 

För ett tag sedan skrev jag och bad om hjälp med en kattunge som inte ville äta. Sedan dess har det varit några turer till veterinären som kulminerade i att två av mina små underverk blev inskrivna. Efter två dagar hos veterinär med provtagning och dropp fick de komma hem. Här hemma har jag sedan dess stödmatat och gett dem vatten i spruta varje timme. De har nu börjat gå upp ordentligt i vikt och är lika pigga och glada som resten av kullen. Ingen av ungarna har längre diarré och alla äter när de blir serverade mat.

Så till bakslaget nu, fick idag svar på proverna de tagit och båda ungarna visar positivt för coronaviruset. Jag är inte speciellt orolig för deras del då de som sagt börjat må mycket bättre. Jag är däremot orolig för de två ungarna som ska flytta till hem där de redan finns en annan katt. Jag är också väldigt kluven kring hur jag ska hantera fortsatt uppfödning. 

Till saken hör att jag för snart exakt ett år sedan fick ta bort min andra hona i FIP. Hon insjuknade efter att vi tog hem min nuvarande honkatt samt en hankatt. Hanen flyttade dock strax vidare och nu har jag endast min hona hemma. Att mina kattungarna nu har fått viruset tyder ju på att min hona är smittbärare. 

Nu är jag alltså väldigt kluven till om jag kan ta någon mer kull på henne? Planen var dessutom att spara två av kattungarna (en ska ut på foder) som jag sedan dessutom tänkt ta kullar på men då finns ju återigen risken för att dessa blir smittbärare och att framtida kattungar från alla tre honor blir smittade… 

Jag har alltid velat hålla på med kattuppfödning och detta är min första kull så detta kom lite som ett slag i magen och jag skulle verkligen uppskatta alla råd jag kan få från er. Jag har frågat veterinären vad de anser om fortsatt avel på dessa honor men enligt dem så är det upp till mig, de vill varken säga bu eller bä…

Annons:
OberonsMatte
2018-06-16 17:18
#1

Själva Coronaviruset är ett ofarligt tarmvirus som ger lindriga, eller inga symtom alls och som ca 80% av alla katter från katterier har utsatts för, så att provet visat positivt för det är inte något alarmerande eller ens något ovanligt.

Sajtvärd Katter iFokus

Scully
2018-12-19 10:09
#2

Oftast läker coronaviruset inom 3-9 månader, en kronisk smittbärare kan det ta längre tid för. Detta gäller om du inte har flera katter, då de kan gå runt i flocken. Fip är inte smittsamt, men kan finnas en viss ärftlighet. Var dina honor släkt med varandra? Vet du hur de sett ut hos deras föräldrar? Det är endast några procent som muterar Corona till FIP. Oftast är det stressrelaterat eller om katten har sänkt immunförsvar

Upp till toppen
Annons: