02. Allmänt Ragdollsnack

Irriterad ragdoll! Vad gör man?!

2018-06-14 16:40 #0 av: Ragdoll.malte

Min ragdoll (9mån) har börjat bita mig och familjen ibland! Det kan vara både fötter, ben, händer... När han gör det känns han väldigt irriterad och hopplös att avleda.
Hur är bästa sättet att agera när han bits? Jag har provat att spruta med vattenspruta och hålla ner honom mot golvet. Känns inte som det blir bättre! Nån som har tips?!

Anmäl
2018-06-14 16:42 #1 av: MonicaLagerquist

Ignorera honom.

Vid vilka tillfällen bits han?

Är han kastrerad? Har han någon kattkompmis att busa med?

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-06-14 16:47 #2 av: Ragdoll.malte

Det kan vara allt från att man går förbi honom till att han hoppar upp efter fötterna i soffan. Han är kastrerad. Det känns som det blivit oftare senaste veckan... nej, han är enda katten men jag tycker att han är väl aktiverad!

Anmäl
2018-06-14 16:47 #3 av: Ragdoll.malte

Det kan vara allt från att man går förbi honom till att han hoppar upp efter fötterna i soffan. Han är kastrerad. Det känns som det blivit oftare senaste veckan... nej, han är enda katten men jag tycker att han är väl aktiverad!

Anmäl
2018-06-14 16:51 #4 av: MonicaLagerquist

Jag skulle ta katten till en veterinär för att utesluta att han inte har ont eller är sjuk

Sen aktivera honom både mentalt och fysiskt.

Hur leker ni med honom?

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-06-14 17:00 #5 av: Ragdoll.malte

Ja, jag ska nog boka in ett veterinärbesök! Vi leker både med vippor, bollar och han sitter ofta ute på balkongen (har nätat in den) och spanar efter fåglar. Ibland får han gå ut i sele för att stimuleras lite.

Anmäl
2018-06-16 16:09 #6 av: OberonsMatte

Spruta aldrig vatten på katten eller hota/straffa den på andra sätt. Har katten minsta tendens att utmana människor genom dominant aggressivt beteende gör det bara problemet värre om ägaren svarar på samma sätt, dvs. genom att SJÄLV uppvisa aggressivt dominant beteende. En sådan maktkamp resulterar bara i opålitlighet och otrygghet.

Eftersom din katt är 9 månader och kastrerad tror jag dock inte att det handlar om dominans utan om ett behov att LEKA dominant aggressivt beteende, dvs jaga och brottas fysiskt så som framförallt kattungar och ungkatter gör med varandra för att träna upp färdigheten i jakt och slagsmål. Den sortens fysiska brottningslek ska aldrig en människa försöka ge sig in i, utan den får försöka tillgodoses genom att erbjuda större mjuka leksaker som t.ex. en Kickeroo eller ännu bättre, genom en yngre kattkompis med samma lekintresse.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.