Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1335 ggr
Ragdoll.malte
2018-06-14 16:40

Irriterad ragdoll! Vad gör man?!

Min ragdoll (9mån) har börjat bita mig och familjen ibland! Det kan vara både fötter, ben, händer… När han gör det känns han väldigt irriterad och hopplös att avleda. Hur är bästa sättet att agera när han bits? Jag har provat att spruta med vattenspruta och hålla ner honom mot golvet. Känns inte som det blir bättre! Nån som har tips?!

Annons:
MonicaLagerquist
2018-06-14 16:42
#1

Ignorera honom.

Vid vilka tillfällen bits han?

Är han kastrerad? Har han någon kattkompmis att busa med?

Stolt ägare till fem La permer

Ragdoll.malte
2018-06-14 16:47
#2

Det kan vara allt från att man går förbi honom till att han hoppar upp efter fötterna i soffan. Han är kastrerad. Det känns som det blivit oftare senaste veckan… nej, han är enda katten men jag tycker att han är väl aktiverad!

Ragdoll.malte
2018-06-14 16:47
#3

Det kan vara allt från att man går förbi honom till att han hoppar upp efter fötterna i soffan. Han är kastrerad. Det känns som det blivit oftare senaste veckan… nej, han är enda katten men jag tycker att han är väl aktiverad!

MonicaLagerquist
2018-06-14 16:51
#4

Jag skulle ta katten till en veterinär för att utesluta att han inte har ont eller är sjuk

Sen aktivera honom både mentalt och fysiskt.

Hur leker ni med honom?

Stolt ägare till fem La permer

Ragdoll.malte
2018-06-14 17:00
#5

Ja, jag ska nog boka in ett veterinärbesök! Vi leker både med vippor, bollar och han sitter ofta ute på balkongen (har nätat in den) och spanar efter fåglar. Ibland får han gå ut i sele för att stimuleras lite.

OberonsMatte
2018-06-16 16:09
#6

Spruta aldrig vatten på katten eller hota/straffa den på andra sätt. Har katten minsta tendens att utmana människor genom dominant aggressivt beteende gör det bara problemet värre om ägaren svarar på samma sätt, dvs. genom att SJÄLV uppvisa aggressivt dominant beteende. En sådan maktkamp resulterar bara i opålitlighet och otrygghet.

Eftersom din katt är 9 månader och kastrerad tror jag dock inte att det handlar om dominans utan om ett behov att LEKA dominant aggressivt beteende, dvs jaga och brottas fysiskt så som framförallt kattungar och ungkatter gör med varandra för att träna upp färdigheten i jakt och slagsmål. Den sortens fysiska brottningslek ska aldrig en människa försöka ge sig in i, utan den får försöka tillgodoses genom att erbjuda större mjuka leksaker som t.ex. en Kickeroo eller ännu bättre, genom en yngre kattkompis med samma lekintresse.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
OberonsMatte
2018-06-16 16:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

När min Oberon fick en yngre kattkompis hade de dagliga brottningsmatcher med varandra och det var riktigt tuffa tag ibland (till bådas förtjusning)… Ingen av dem visade dock några som helst aggressiva tendenser mot människor, inte ens på lek, men att behovet att leka fysiskt fanns där var det ingen tvekan om. 

Kan tillägga att anledningen till att de blev bästa vänner trots brottningsmatcherna var att de båda var katter och på katters vis behärskar kattspråkets alla nyanser och signaler till fulländning så att båda hela tiden förstod att det bara var på lek de anföll, brottades, bet och utmanade varandra.

Sajtvärd Katter iFokus

new2ragdoll
2018-07-15 19:48
#8

#7 Härlig bild!

Jag håller med att en katt som visar "muckhumör" vill kanske få utlopp för sina kattbeteenden vilka den inte får om den är en ensam katt. Nelson muckade ofta gräl med mig på kvällarna och när han fick en kompis slutade han med det.

Upp till toppen
Annons: