02. Allmänt Ragdollsnack

Till er som har två eller fler katter :)

2018-07-08 09:12 #0 av: millan85

Vi har en 7 månaders ragdoll här hemma.
Vi funderar på att köpa en till kring jul då vi är lite lediga.

Hur har er katt reagerat då ni köpt en till? Jag har hört av endel att det kan fräsas endel hemma innan dom accepterar en ny familjemedlem. Skulle vara kul att höra hur det var för er.

Anmäl
2018-07-08 09:13 #1 av: MonicaLagerquist

Det har för det mesta gått bra.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-07-08 09:21 #2 av: Wonnalesan

Min son hade två Ragdoll, honan var liten och tunn, hanen blev en stor hankatt.Han älskade honan , men blev för tung och hårdhänt mot henne.

De hittade en äldre dam som tog över honan, hon fick en drömtillvaro där. Hanen har varit här en vecka då familjen varit på semester, förutom tidiga morgonkonserter så var det en mycket trevlig vecka, en rolig prick! Annars tror jag det kan gå hur bra som helst!

Lycka till önskar WLKatt

Anmäl
2018-07-08 09:37 #3 av: Maria

Det har varit en kort period med fräsande när vi skaffat nya katter men vi har för det första inte försökt att lägga oss i så mycket och så har vi hållit dem åtskilda första dagarna med kompostgaller så att de kunnat bekanta sig på håll så att säga. Sedan har det gått hur bra som helst.

/Maria

Anmäl
2018-07-13 23:13 #4 av: Eliinn

Milton var drygt ett år när han fick sällskap av annan kattunge. 

Då kattungen var född ute av en "vildkatt" så fick hon först bo själv i sovrummet (under sängen) en tid så att hon fick bli trygg i sig själv och mig då hon haft noll kontakt med människor. När jag väl släppte ihop dem så höll sig Milton undan mest, fräste lite om hon kom för nära. Men det dröjde inte länge innan jag hittade dem tätt intill varandra Hjärta
Milton höll sig gärna i bakgrunden och observerade den nya katten mycket i början.  
Tror att det är lättare att introducera en kattunge än att para ihop två äldre katter utifrån det jag hört. Att den första katten även är rätt ung tror jag också är en fördel.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Anmäl
2018-07-15 19:45 #5 av: new2ragdoll

Den äldre killen fräste och slog på lillkillen i drygt en vecka. Sen blev de bästisar. :)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.