Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 3675 ggr
new2ragdoll
7/15/18, 7:37 PM

FORL?

Hej,

Vår Samuel, 4 år, har tandkött som börjar växa upp på två av underkäkens tänder. Skulle tro att ca hälften av de två tänderna är dold av det svullna tandköttet. Ilsket rött. Kan man misstänka FORL? Det röda upptäckte sköterskan i samband med vaccinationen och trodde inte att det var FORL. Dessutom är den övre tandradens tandkött lite röd, en lång röd strimma i den nedre delen av tandköttet. Svårt att förklara i ord, ska försöka ta en bild så småningom.

Tycker han har blivit mer nedstämd och lugn på sistone men kan inte riktigt avgöra om det beror på värmen eller annat. Äter dock som han brukar göra.

Pillar jag på de två tänderna, som alltså har tandkött som har vuxit på dem, med en örontops så rycker underkäken till, förmodligen en smärtreaktion. Reaktionen påminner om denna ;

https://www.youtube.com/watch?v=tGhqo3-k8-0

Annons:
new2ragdoll
7/15/18, 7:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Här är ett par bilder som visar hur tandköttet börjar klättra uppåt på tanden.

Ser i princip likadant ut på andra sidan.

Eliinn
7/20/18, 4:04 PM
#2

Min ena honkatt var något röd precis vid tandraden tidigare. Vi fick med oss en gel mot inflammerat tandkött som heter stomodine gel för att testa och se om det blev bättre, annars skulle vi återkomma.
Kanske något att testa ?  Det röda försvann på min katt efter 2 veckors behandling :)

Om det ser ut som  FORL eller inte kan jag tyvärr inte svara på men det ser ju inte bra ut iallafall.  Syrrans katter har FORL och där har man kunnat känt att nån tand vart lite lös, rötterna ruttnar ju tillslut bort när det gått långt…
Oftast är det kindtänderna det brukar börja på.
Men FORL är svårt att säkerhetsställa utan en tandröntgen har jag hört. 

Hoppas det går bra och att det inte visar sig vara FORL…

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Pia-69
7/20/18, 6:33 PM
#3

Katten måste till veterinär för röntgen för att ev. Diagnosticera Forl! Om tandköttet börjat växa över tänderna så är det troligen Forl, och det är mycket smärtsamt för katten så vänta inte utan åk till veterinär och begär tandröntgen!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

new2ragdoll
9/30/18, 3:03 PM
#4

Det visade sig vara FORL. Stackarn blev av med tre tänder.

Enligt vet. var det ett ganska snabbt förlopp av det hon kunde se på röntgen. Tandroten hade försvunnit helt och tanden var i princip löst hängandes i tandköttet.

Pia-69
10/1/18, 10:42 AM
#5

#4 Vad bra att du fick fixat tänderna på katten, hoppas inte att fler tänder blir drabbade. Blev han en gladare katt nu då han är smärtfri? 🙂


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

new2ragdoll
10/3/18, 3:35 PM
#6

#5 Tack, vi håller tummarna här. Får nästan göra en yttre kontroll någon gång per år, jag kan ju också försöka titta och känna då och då för att se om tandköttet börjar bli rött mm Nja han är nog ganska oförändrad efter operationen. Tycker att han (och kompisen) sover mycket mer nu. Brottas sällan och sån vidare. Men matglad är han iaf!

Annons:
Upp till toppen
Annons: