Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1001 ggr
Kkaty
2018-07-15 23:59

En mindre njure!

Hej! Jag har länge funderat på att skaffa katt och fallit för den fantastiska rasen ragdoll. Nu har jag hittat en seriös uppfödare som vill sälja sin 2åriga hona till en seriös familj och jag är verkligen intresserad! Det enda är att ultraljud av njurarna visat att ena njuren var lite mindre än den ska. Alla njurprover ser dock bra ut och hon säljs som sällskap. Jag har ingen större kunskap om dessa "fel" men min gamla katt fick jag ta bort just för njurproblem på gamla dar. Ge mig gärna era tankar och råd!

Annons:
Lena129
2018-07-16 09:12
#1

Det första jag tänker på blir försäkringen. Blir det undantag för njuren….?

//

Lena

Kkaty
2018-07-16 11:39
#2

Det har jag inte ens tänkt på att fråga! Men det kan väl öka kostnaderna?

MonicaLagerquist
2018-07-16 19:00
#3

#2 Ja de ökar kostnaderna massor.

Stolt ägare till fem La permer

Pia-69
2018-07-21 13:42
#4

Om katten är försäkrad redan så går det att ta över den gamla försäkringen när man gör ägarbytet!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

OberonsMatte
2018-07-24 11:53
#5

Att mäta njurstorleken genom ultraljud på en symtomfri katt är något som bara görs inför eventuell avel. När alla funktionsprover är normala kan ju knappast försäkringsbolaget behöva få veta något om hennes njurstorlek och att hon p.g.a. ansvarsfull uppfödning inte används i avel p.g.a. den avvikelsen.

Det kanske inte går att fastställa om den här avvikelsen är en fortskridande process som kommer att märkas i framtiden eller inte, men vill du ha en professionell bedömning är det veterinären du ska fråga. Njurar har dock en otrolig överkapacitet som gör det fullt möjligt att leva ett gott liv med bara en fungerande njure.

Sajtvärd Katter iFokus

Junkan
2018-07-24 22:13
#6

Min Birma belv skuk efter 10 år och hade då en betydligt mindre njure än normalt. Hon levde tills hon blev 17 år med hjälp av visst foder och en tablett medicin varje dag (medicin som normalt ges till hundar). Hon avled inte av njursjukdomen heller ska tilläggas.

Annons:
Eliinn
2018-07-28 22:26
#7

Angående just hennes hälsa med en mindre njure så kan jag också dela med mig att min Milton har enligt testar endast totalt 30% njurkapacitet varav den ena njuren knappt har någon funktion och han mår precis som vilken annan katt och ligger under eller precis på gränsen på njurvärdena.

Så precis som nämnts tidigare så klarar en katt sig med ett värdigt liv utan en njure. Det har även pratats om att ta bort den sjuka njuren på Milton  och veterinären uttryckte just att han skulle klara sig fint utan den njuren.  Nu har det inte uppstått problem så att vi behöver ta bort den njuren ännu så att den får va kvar då den faktiskt fungerar något :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Upp till toppen
Annons: