03. Hälsa, beteende och skötsel

En mindre njure!

2018-07-15 23:59 #0 av: Kkaty

Hej!

Jag har länge funderat på att skaffa katt och fallit för den fantastiska rasen ragdoll.

Nu har jag hittat en seriös uppfödare som vill sälja sin 2åriga hona till en seriös familj och jag är verkligen intresserad!

Det enda är att ultraljud av njurarna visat att ena njuren var lite mindre än den ska. Alla njurprover ser dock bra ut och hon säljs som sällskap.

Jag har ingen större kunskap om dessa "fel" men min gamla katt fick jag ta bort just för njurproblem på gamla dar.

Ge mig gärna era tankar och råd!

Anmäl
2018-07-16 09:12 #1 av: Lena129

Det första jag tänker på blir försäkringen. Blir det undantag för njuren....?

Anmäl
2018-07-16 11:39 #2 av: Kkaty

Det har jag inte ens tänkt på att fråga! Men det kan väl öka kostnaderna?

Anmäl
2018-07-16 19:00 #3 av: MonicaLagerquist

#2 Ja de ökar kostnaderna massor.

S*Blå Katten Cornish Rex och La Permuppfödning.

Anmäl
2018-07-21 13:42 #4 av: Pia-69

Om katten är försäkrad redan så går det att ta över den gamla försäkringen när man gör ägarbytet!

Anmäl
2018-07-24 11:53 #5 av: OberonsMatte

Att mäta njurstorleken genom ultraljud på en symtomfri katt är något som bara görs inför eventuell avel. När alla funktionsprover är normala kan ju knappast försäkringsbolaget behöva få veta något om hennes njurstorlek och att hon p.g.a. ansvarsfull uppfödning inte används i avel p.g.a. den avvikelsen.

Det kanske inte går att fastställa om den här avvikelsen är en fortskridande process som kommer att märkas i framtiden eller inte, men vill du ha en professionell bedömning är det veterinären du ska fråga. Njurar har dock en otrolig överkapacitet som gör det fullt möjligt att leva ett gott liv med bara en fungerande njure.

Anmäl
2018-07-24 22:13 #6 av: Junkan

Min Birma belv skuk efter 10 år och hade då en betydligt mindre njure än normalt. Hon levde tills hon blev 17 år med hjälp av visst foder och en tablett medicin varje dag (medicin som normalt ges till hundar). Hon avled inte av njursjukdomen heller ska tilläggas.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.