Annons:
Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 3111 ggr
miillie
7/16/18, 5:47 PM

Varför dog ungarna?

Jag har en ragdollhona på 2 år som fick sin första kull för 9 dagar sedan. Hon fick 7 ungar och förlossningen gick bra. Men på dag två dog tyvärr en unge och jag märkte att ytterligare en inte mådde bra. Jag virade in den i en liten filt och försökte ge vätske ersättning men det bara rann ut igen. Den fick ligga intill en värmekudde i lådan hos mamman, men morgonen efter var den död. Igår kväll hände samma sak igen. Ytterligare en unge som varit pigg o ätit under hela veckan blev plötsligt sjuk och dog senare. Jag märkte att den hördes lite rosslig. Vad kan ha hänt? Kan dom ha fått någon infektion eller något? Jag är nu livrädd för att ännu fler ungar ska dö.😟

Annons:
Stallmima
7/16/18, 6:34 PM
#1

Det bästa du kan göra är att kontakta veterinär och tänk på att det är väldigt varmt nu också. Det är påfrestande för nyfödda

MonicaLagerquist
7/16/18, 6:59 PM
#2

Om de har rosslig och klickande andning kan de bera på att de svalt fostervatten.

Vad vägde kattungarna och ökade de i vikt. Höll de sig varma.Låg mammakatt inne hos dem som hon skulle.

jag skulle åka in med dem till en kunig veterinär för en extra koll.Har de vätska i lungorna behöver de hjälp omgående.Små kattungar dör på mycket kort tid om de blir sjuka.

Stolt ägare till fem La permer

miillie
7/16/18, 7:30 PM
#3

Jag har försökt att hålla det så varmt där inne dom ligger, för jag läste på sveraks hemsida att dom ska ha ca 30 grader när dom är så små eftersom dom inte kan reglera kroppstemperaturen. Dom var ganska små när dom föddes mellan 60 och 80 g men det kan ju bero på att det var så många i kullen. Men dom har ätit upp sig rejält under veckan som gått.Dom som är kvar är inte rossliga alls men det var inte dom andra i heller förrän ca 30-60 min innan dom dog.😞

MonicaLagerquist
7/16/18, 7:33 PM
#4

Nej 30 garder är för varmt. Risken är att mammakatt inte vill ligga hos dem då.

En långhårig innekattmamma behöver inte ha så varmt.Hon fixar att värma upp bädden för ungarna.

Hur känns ungarna i muskeltonus?

Stolt ägare till fem La permer

miillie
7/16/18, 8:45 PM
#5

Jag vet inte riktigt vad menar? Försökte googla men blev inte mycket klokare. Är det detsamma som muskelsvaghet? Dom kryper omkring i lådan och förflyttar sig till mamman så fort hon kommer. Dom reagerar när hon "pratar" med dom och dom har så smått börjat att öppna ögonen. Så utvecklingen verkar det ingen fel på.

MonicaLagerquist
7/16/18, 8:58 PM
#6

#5 svårt att förklara men de ska kännas fasta och fina i kroppen. Inte svaga och mjuka.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
MonicaLagerquist
7/17/18, 9:19 AM
#7

Hur går det för er?

Stolt ägare till fem La permer

miillie
7/17/18, 2:07 PM
#8

Det verkar gå bra, dom äter mycket och sover resten av tiden. Får hålla tummarna att det håller i sig. ☺

MonicaLagerquist
7/17/18, 5:37 PM
#9

#8 Skönt att höra.

Stolt ägare till fem La permer

Vixxen
8/2/18, 10:48 AM
#10

Hur går det nu?

Djupdal20
9/12/18, 9:41 AM
#11

Det kan också bero på blodgruppskrock, så se till att blodgruppera din hona om du inte gjort det, och har tänkt para henne igen. B-blod är betydligt vanligare hos Ragdoll än hos "vanliga bondkatter".

Upp till toppen
Annons: