Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 3053 ggr
miillie
8/8/18, 5:02 PM

Täckning och färger

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en liten honkattunge som är väldigt nyfiken på vad hon har för färg ock täckning. Jag tänkte själv med en gång att hon var blå bicolor, men ska dom inte ha det karaktäristiska v:et för att räknas som bicolor? Kan hon vara sköldpadda istället? Troligtvis tabby också eftersom svansen börjar bli randig.

Annons:
MonicaLagerquist
8/8/18, 5:31 PM
#1

Lägg gärna upp en länk till stamtavlan så att man kan se vilka färger som är möjliga.

Stolt ägare till fem La permer

miillie
8/8/18, 5:53 PM
#2

Hon har ingen stamtavla, men mamman är blå sköldpadd och pappa blåtabby bicolor.

MonicaLagerquist
8/8/18, 7:41 PM
#3

#2     Varför har hon ingen stamtavla?

Stolt ägare till fem La permer

OberonsMatte
8/8/18, 7:44 PM
#4

#2 Katten är en blåmaskad bicolor huskatt.  Finns ingen anledning att avla på huskatter eller utnyttja registrerade raskatter i huskattavel.  Huskatter finns det ett så stort överskott på att 100.000 (eller 200.000?) huskatter lever i hemlöshet.

Sajtvärd Katter iFokus

miillie
8/8/18, 10:11 PM
#5

Om jag nu har önskemål från folk att dom vill köpa kattungar av mig så tycker jag att det finns en stor andledning. Att folk sen låter sina okastrerade katter springa ute och bli dräktinga gång på gång är inte jag kan göra något åt. Ni borde ge er på dom istället för oss som föder upp ungarna i trygga hemmiljöer och vaccinerar, chippar, vetrinärbesiktigar m.m och ser till att kattungarna kommer till bra och kärleksfulla hem.

OberonsMatte
8/8/18, 11:24 PM
#6

#5 Varför vill de som "vill köpa kattungar av dig" inte köpa en Ragdoll-kattunge med stamtavla, dvs. från godkänd och registrerad avel? Är det för att spara in någon tusenlapp på inköpspriset och få en katt med "ragdoll-utseende" utan avelsrestriktioner?

Varför utnyttjar du registrerade raskatter för att producera huskatter med "ragdoll-utseende"? Är det för att kunna ta ut i stort sett samma pris utan ens bråkdelen av mödan?

Vad är syftet? För vems skull? Gynnar det katternas förutsättningar i livet att födas som huskatter istället för  att födas inom registrerad avel? Gynnar det kvaliteten på uppfödningen att den inte behöver bry sig om hälsoprogram eller kattförbundens strikta ansvars- och omsorgs-regler för hur registrerad avel och uppfödning  ska gå till? Gynnar det katters status att värdera katter efter utseende och pälslängd istället för att värdera uppfödarens insats?

Finns inte en enda försvarbar anledning att göra som du gjort. Det är respektlöst, hänsynslöst, nonchalant, girigt och egoistiskt.

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
MonicaLagerquist
8/9/18, 8:09 AM
#7

#6 Så bra skrivet.

Stolt ägare till fem La permer

Djupdal20
9/12/18, 9:58 AM
#8

Man får titta hur mycket vitt det finns på resten av katten om det enligt stamtavlan kan bli både bicolor och mitted, när man får ett mellanting. I det här fallet ser hela frambenen mm vita ut, och då blir det bicolor. Såg att det var en huskattsparning, men så att du vet till nästa gång, när du ska registrera ungarna. Hon är inte tabby, det du ser på svansen är s.k. spökränder. Sköldpadda är hon knappast heller, inget som syns iallafall, och det kräver rött hos någon av föräldrarna.

Upp till toppen
Annons: