Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 4050 ggr
Ragdoll.malte
2018-08-16 23:28

Arg ragdoll

Jag har en hankatt på snart ett år (kastrerad vid 6mån) som ibland blir riktigt sur och biter mig! Det kan gå från att han är relativt lugn till att han blir helt tokig, det  enda han vill göra är att bitas. Det är inte heller så att han bits löst som ibland vid lek, utan nu attackerar han verkligen mig. 

Jag har provat hålla ner honom i nacken för att försöka lugna ner honom, men så fort jag släpper är det som att han blir ännu mer arg. Sprätta/ knuffa honom funkar inte heller- det får motsatt effekt. Det enda som funkar för att få honom att sluta är att spruta med vattenspruta, då övergår han till att tvätta pälsen där han blivit blöt istället.

Jag upplever inte att han är understimulerad, detta kan hända lika väl efter en lugn som en hektisk dag. 

Hur ska jag göra för att få honom att sluta med det här beteendet?! Skulle vilja visa honom att det inte är okej, eftersom det känns som att han bara "glömmer" det när jag sprayar med vatten… Någon med tips?

Annons:
Lena129
2018-08-17 09:18
#1

Har du sett My Cat From Hell på TLC/D-play? Där avhandlas ditt problem i ganska många avsnitt och lösningarna är förstås olika beroende av omständigheterna. Men kanske kan det ge dig lite input? Det går ju inte att ge så många råd utan att ha sett dig och katten samt miljön. :)

//

Lena

OberonsMatte
2018-08-20 20:18
#2

Det funkar INTE att försöka dominera en katt genom att hålla nere den med ett nackgrepp.  Att beväpna sig med en vattenflaska är inte heller en bra idé.  Aggressiva beteenden ska helst bara undvikas och ignoreras, annars är det lätt hänt att problemen bara förvärras och att man hamnar i en riktig "terrorkonflikt" med katten.

Förmodligen behöver du hjälp av en kattbeteenderådgivare som tittar närmare på hur er relation ser ut och vad det är som utlöser beteendet, men här är några allmänna tips:

Viktigt att bli uppmärksam på är vad det är i för slags situationer som beteendendet uppstår. Vad har han och du gjort precis innan? Har du klappat honom har du kanske klappat för länge och på ett sätt som han egentligen inte klarar av utan att försvarsinstinkten ska aktiveras. Har ni lekt har du kanske lekt på ett sätt som sätter fokus på DIG och inte på ett leksaksbyte.

En viktig aspekt är att din katt bara är 1 år och därmed i en ålder då han förmodligen skulle ha brottats ganska hårt om han haft en leksugen kattkompis att mäta sina krafter med.  En ensam katt har inte samma möjlighet att göra av med energi genom att leka jakt och slagsmål på katters vis och när de försöker med människor fungerar det helt enkelt inte.  Jag tror att din katt skulle må bra av en yngre kattkompis. Är det något du har funderat på själv?

Sajtvärd Katter iFokus

saimon
2018-08-24 09:50
#3

Jag har en kille på 9 mån. Som har samma beteende som din katt. Det händer oftast när jag klappar honom. Först lite löst nafsande som övergår i hårt bitande och håller om arm eller ben med tassarna. Jag fick tipset att sätta ett mjukis djur imellan. Det hjälper. Men som sagt han glömmer till nästa gång. Det är ju inte alltid jag har Ikeas mjukispanda till hands😉😉. Det är jag som matar,borstar och gör de vårdande sysslorna . Min man myser mest med honom. Det är sällan han hugger honom. När han gör det så tar han ner honom säger ifrån ordentligt. Men det har jag förstått att man inte ska göra….. Han är världens goaste katt annars. Vi har nätat in en del av tomten så han är både ute och inne. Vi är ofta ute i sele med honom. Leker med honom. Så han är inte understimulerad. Så hjälp vad mer kan vi göra?????

eli1991
2018-09-04 15:16
#4

Har 2 ragdolls i släkten och båda är surgubbar 😂 den ena är 3 år och den andra 12 år. Båda är även väldigt pratglada och goa när det själv passar dom. Väldigt självständiga katter. Jag har mest accepterat att det är så dom är och kliar dom osv när det passar dom ☺️

millan85
2018-09-06 19:31
#5

Sådär kan min tjej också göra. Har märkt att det är då jag bär eller klappar henne för länge och då säger ifrån. Hon är inte så gosig av sig, bara på hennes villkor. Jag har såklart blivit arg och sagt ifrån men läste här att det Inte är en sån bra idé.

new2ragdoll
2018-09-28 19:26
#6

Nelson "attackerade" mig helt utan anledning på kvällarna. Som om någon muck-jack-instinkt triggades och han såg mig som någon han kunde avreagera sig på. Fräste han så fräste jag tillbaka men nä, det hjälpte inte. Sedan vi skaffade Samuel har han slutat attackera mig. Så din katt kanske vill ha en kattkompis? :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: