Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 3319 ggr
saimon
9/4/18, 9:29 AM

Tigger hela tiden.

Hej min 9 mån. Kille älskar mat!!! Men jag vill inte ha en sjuk katt pga att jag har övergödat honom🙁. Jag har svårt att veta vad fast hull är och hur skarpa revbenen är!! Har inget att jämföra med.. Första gången vi har katt. Älskar honom verkligen. Är bara så bekymrad att inte ge honom rätt mängd mat. Kattungar ska ju ha fri tillgång till mat. Men då hade vår kille ätit hela tiden.. Nu får han två påsar mjau kitten en musch och drygt en halv dl appetitt torrfoder för kastr. Katter. Mjukmaten fördelat på 3 ggr och kulorna lite då och då under dagen. Men han tigger ändå. Försöker avleda med lek och bus. Ger jag för lite.??? Han väger 4,7 kg. Ska tillägga att när han fick sin andra vacc. Sa veterinären att han var rund om magen och att jag skulle följa ord. På förpackningarna… Hur mycket ger ni era ” raggisar” Mycket tacksam för tips.

Annons:
MonicaLagerquist
9/9/18, 7:21 AM
#1

Börja med att plocka bort torrfodret.

Vikten i säg säger inte så mycket. Utan det är hullet som säger hur tjock eller smal katten är.

Man ska känna revbenen men inte se dem.

Din katt är ju tonåring nu och han växer fortfarande.

Våg honom en gång i veckan och ge honom mer blötmat häll gärna på lite mer vatten över maten.

Stolt ägare till fem La permer

Lena129
9/20/18, 2:57 PM
#2

Ragdolls är av naturen runda….

//

Lena

Carrosh
9/25/18, 10:08 PM
#3

#2 Nja.. ingen katt är av naturen rund. Tjock päls kan dock få katter att se rundare ut, men det finns ingen katt som är rund som i överviktig naturligt.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

new2ragdoll
9/28/18, 1:28 PM
#4

Jag gick på litegrann på myten att Ragdolls gärna är stora och tunga djur och det är lite vanskligt att tänka så som ragdollägare, risken är att man missar en sjuklig viktuppgång. Jag tycker det är väldigt individuellt om en ragdoll ska betraktas som stor vs fet. Vår Nelson väger 6,2kg och är fet (har satt honom på bantning).

saimon
10/2/18, 4:24 PM
#5

Sedan mitt inlägg blev Saimon lös i magen och kräkte ett par gånger. Han fick kokt fisk och kyckling under några dagar. Fortsatt diarré så jag köpte R.C Vet.foder för känslig mage. Det hela började när jag gett honom en kyckling mush. Han hade tidigare ätit en köttmush om dagen plus mjau mjukmat och aldrig haft problem. Nu vågar jag inte ge mush fler ggr. I fortsättningen kommer han att få mjau mjukmat+ vet.kulorna.

Lena129
10/6/18, 8:28 AM
#6

Nej det är nog helt rätt att inga djur runda av naturen och själv är jag en fanatisk motståndare till feta djur. Har dock fått acceptera att raggisar är byggda på ett annat sätt och skulle min ragdoll hållas smal som en katt av smäckrare ras skulle han bli tokig av hunger och helt olidlig. Just nu är min katt också alldeles för tjock så lite borde han gå ner, men så där jättesmal går inte att få honom. Även vi människor är byggda på olika sätt. Alla är liksom inte gjorda för den utmärglade looken. Det är inte min ragdoll heller.

//

Lena

Annons:
Upp till toppen
Annons: