Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2625 ggr
Ann-Britt.N
11/14/18, 9:32 PM

Hur vanligt är jamande och klösande

Mina barn och jag vill gärna ha katt och har fastnat för Ragdolls. Dock är min man mer skeptisk och jag har därför tre frågor till er experter. Jag förstår dock att alla är individer men skulle vilja få en känsla för hur vanliga/ovanliga följande beteende är -Jamar Ragdolls mycket /högt eller är de mer tystlåtna? -Hur vanligt är det att katterna klöser på möbler och inredning? -Är det stor skillnad i lynnet mellan honor och hanar??

Annons:
Pia-69
11/15/18, 12:00 PM
#1

Vet inte så mycket om Ragdolls men ang. klösning på möbler så måste man skaffa klösträd eller klösmöbler, gärna flera annars ger sig katten på dina möbler. Det är naturligt för katter att klösa, dels för att markera revir och för att vässa klorna och det behovet måste tillgodoses av oss människor när vi tar in en katt i familjen.


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Junkan
11/15/18, 8:27 PM
#2

Med risk för att få påhopp så är min erfarenhet att Birma är en betydligt bättre medlem i en barnfamilj, de brukar älska uppmärksamhet och vara en bra lekkamrat till barn. Sedan låter nog de flesta katter en del och då speciellt om de inte får ngn uppmärksamhet. Jag har fem klöspelare till mina två katter och de använder så gott som inget annat. Men är du perfektionist kanske inte katt är det bästa husdjuret.

Lena129
11/17/18, 6:12 PM
#3

Min raggis låter ingenting och klöser aldrig på möbler, möjligen lite på mattor ibland men har inte haft sönder någonting. Lugnaste snällaste katt jag någonsin har haft. Tålmodig. Social. Helt fantastisk.

//

Lena

Eliinn
11/17/18, 9:35 PM
#4

Min ragdoll klöser inte heller nånting annat än lite på mattor.  Han jamar inte så mycket heller annat än när han vill ha mat eller småpratar lite lågt då och då. Ragdollen sägs va ganska tystlåten har jag hört till skillnad från t.ex. birman som pratar mer. 

Jämfört med min huskatt så är min ragdoll betydligt smidigare i alla situationer. Har aldrig haft ner nån blomkruka eller dylikt medan huskatten plöjer ner saker från fönsterbrädena.  Milton är noga och försiktig vad han sätter tassarna och man känner knappt att han går över en trots att han är större än min huskatt.
De ragdolls jag träffat har inte vart annat än harmoniska och lätta att ha och göra med. Sen finns det självklart undantag precis som i alla andra raser :P

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Ann-Britt.N
11/18/18, 9:23 PM
#5

Tackar så mycket för alla era svar!!!

lillaeld
11/28/18, 10:42 PM
#6

Min ragdoll (hane) har många typiska ragdolldrag men är också sin egen individ och bryter trenden. Han jamar ”pratar” konstant, är ganska lynnig och lättretlig, samtidigt som han är världens gosegris och alltid vill vara nära, och alltid är lätthanterlig. Så glöm inte att alla katter har sina egna personligheter oavsett ras.

Annons:
Lena129
11/29/18, 6:23 AM
#7

Visst handlar en del om ras, annat om kön, sen också personlighet. Men - över tid jämnar allt detta ut sig och då är det miljön som påverkar. Man kan få vilka beteenden som helst nästan om man uppmuntrar "avarterna". :)

//

Lena

Scully
11/30/18, 10:18 AM
#8

Min hane som är 9 månader och fertil, är världens gosegris. Jag har inte småbarn, men en väninna har och de får göra vad de vill med honom, han bara "hänger" med på allt de gör. Han pratar mycket, men jamar ej högt, förutom när jag kommer hem från jobbet. Mer som välkomnande. De klöser bara på sina klösträd. Ragdoll är en underbar familjekatt. Dock tror jag hanarna är mer närgångna än honor (bara min erfarenhet)

new2ragdoll
1/22/19, 10:04 AM
#9

Våra ragdolls jamar jättemycket. :-)

Upp till toppen
Annons: