Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1599 ggr
ffridak
1/3/19, 12:11 AM

Hur gick det för er att föra ihop två katter?

Jag har en 10 månaders ragdollhona hemma och snart får hennes förändrar en ny kull. Jag är därför sugen på att köpa en kompis till henne och undrar då hur de gick för er att föra ihop två katter? Blev eran äldre katt annorlunda när den yngre flyttade hem? Vill veta allt. Vill kunna ge båda mina katter lika mycket kärlek, lek och uppmärksamhet utan att någon känner sig mindre älskad eller uppmärksammad!

Annons:
Eliinn
1/5/19, 9:23 PM
#1

Milton var dryga ett år när jag hämtade hem en 7 veckors kattunge  ("vild"katt vars mamma inte kunde ta hand om henne längre) 
I och med att situationen var lite speciell där hon inte hade haft någon som helst kontakt med människor tidigare så fick hon vara instängd i sovrummet i åtminstone 2 veckor.  Detta mest för hennes skull så att hon kunde bli trygg med situationen och mig. 
Milton hade alltid vart väldigt cool med allting så när hon hade blivit trygg med mig och inte längre gömde sig under sängen så tog jag beslutet att släppa in Milton i sovrummet.
Det hela gick som jag väntade mig, Milton var lite skeptiskt men nyfiken och la sig bara på sängen för att observera henne på håll.  Hon var väldigt nyfiken på honom i början medans han höll sig lite undan från henne men aldrig att han fräste åt henne. 
Sen den dagen följde hon honom ööverallt!   Milton var inte överförtjust i detta till en början men ganska snart så låg dem tätt intill varandra som om dem aldrig gjort nå annat :) Milton var som en storebror till henne och utan honom så  tror jag inte att hon hade blivit så trygg i sig själv som hon är idag.

Jag upplevde aldrig att Milton kände sig mindre älskad eller ändrade beteende.  Han uppskattade nog att han inte behövde va ensam om dagarna mer då han slutade gå omkring och jama som han ibland kunde göra innan hon kom. Så i detta fallet så hade jag inga  som helst problem!  Möjligen att han tog på sig lite "storebror" rollen.

Har vänners som fört ihop en äldre katt med en kattunge där den äldre katten tyvärr började gå undan och mest tyckte att kattungens livliga energi blev för mycket och därför tror jag att man har nytta av att föra ihop två katter som fortfarande har den där lekenergin kvar :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

ffridak
1/7/19, 2:02 PM
#2

#1 Tack för ditt fina meddelande och vad bra att allting gått bra för er! Håller tummarna att det går bra för mig med.

Eliinn
1/10/19, 10:37 PM
#3

Det går säkert jättebra :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Upp till toppen
Annons: