Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2066 ggr
Pia86
2019-01-07 22:41

Kokt torsk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Min hane på 9 månader vill äta kokt torsk. Samma gäller min hona på 5 månader. Dom älskar det är blir jätte pigga och så sover dom gått på det. Känns som att dom blir väldigt harmoniska av det. Nu får dom fisk nästan varje kväll för dom blir så nöjda på det. Annars får dom båda torrfoder för kastrerad katt då min hane blev kastrerad för en månad sen. Dom äter båda av samma. Är det bra eller ska jag hitta på nått annat? Nu äter dom det här fodret båda 2

Annons:
källefors
2019-01-17 19:10
#1

Detta foder provade jag på mina 2 men dom fick upp det igen.

Gaara
2019-02-17 12:19
#2

Fisk och skaldjur kan ge allergier så inget jag skulle ge om det inte behövs. När min huskatt blev allergisk mot blötmat vid 7 års ålder och var som ett vandrande skelett så fick han kokt fisk (alaska pollock) två gånger om dagen eftersom han inte åt tillräckligt med torrfoder för att leva på bara det. Detta gjorde den katten varje dag fram tills att han fick somna in för exakt en vecka sedan, då nästan 14 år gammal. Det var hans stora glädje i livet så vi kunde inte avvara fisken men jag tror det var pga den som han också fick urinsten (struvitstenar) för två år sedan och blev tvungen att opereras. Alaska pollock och torsk innehåller mycket ämnen som kan bilda den sortens sten så därav skulle jag avråda. Min katt gick bort i sviterna av lymfom troligtvis och jag har ingen aning om hans lågvariga fiskintag kan ha haft något med det att göra. Jag skulle inte rekommendera att ge fisk ofta i alla fall. Det är ju bra att ge vid diarréer och jag tror inte att det skadar om du ger det några gånger om året som belöning heller.

Pia-69
2019-02-21 10:10
#3

Man bör inte ge katter fisk som huvudföda, saxat från Agria:

Inte för mycket fisk

Var också försiktig med rå fisk men inte på grund av smittorisken utan för att vissa fiskarter innehåller ett enzym som gör att katten inte kan tillgodogöra sig B-vitamin.

– Fet fisk (som t.ex. lax, sill och strömming) innehåller också mycket fleromättat fett som är väldigt nyttigt för oss människor men inte för katterna om det blir så mycket att det utgör basen i fodret.

Artikeln är skriven efter ett föredrag som Ulrika Sörlid höll för kattuppfödare och medlemmar i aby- och somaliringen samt bengalklubben i samarbete med Agria Djurförsäkring hösten 2012.

Länk till sidan: 

https://www.agria.se/katt/artiklar/skotsel-och-vard/vad-ska-katten-ata-for-att-ma-bra/


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Djupdal20
2019-02-21 13:18
#4

Det får inte bli huvudföda, men som kvällssnacks är det inga problem. Kokt torsk är inte rå och innehåller heller inte en massa fleromättat fett eller tiaminas.  Alltså de saker som brukar vara de vanligaste argumenten när man ska varna kattägare för fisk. Vad beträffar allergirisken så finns den för alla proteinkällor, men den är knappast påtagligt större för fisk än den är för många andra vanliga råvaror i foder. Dessutom gör vattnet nytta, om man jämför med torrfoder. Så låt katterna vara glada, tycker jag, man blir frisk av att vara glad. :)

Upp till toppen
Annons: