Annons:
Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 1544 ggr
M.m90
1/9/19, 11:06 AM

Stor mage, många kattungar?

Hej! Går här i väntans tider igen :) nu är det min andra hona som ska få sina små med min nya avelshane! Så spännande!! Hon är på dag 34 idag och hennes mage är sååå stor! Verkligen svullen på sidorna och hon sover i princip hela dagarna redan nu. Min fråga är egentligen mest av nyfikenhet. Men stor mage, betyder det många bebisar (generellt)? 😁 Min andra hona hade liten mage, knappt så man såg att hon var dräktig och fick 4 bebisar.

Annons:
MonicaLagerquist
1/12/19, 5:55 PM
#1

Jag väger mina honor och  varje 250 gram uppgång har motsvarat antal kattungar. Har stämt alla 20 kullarna.

Stolt ägare till fem La permer

NatasjaHemby
1/16/19, 11:55 AM
#2

Tycker inte att det verkar finnas något jättetydligt samband mellan magens storlek och antal kattungar. En del honor blir lättare stora än andra helt enkelt. Min ena hona hade nästan ingen mage alls. Fram till ett par veckor innan förlossning var jag ganska säker på att det bara var en unge (eller t.o.m. skendräktighet) men sista veckan blev hon lite större och jag fick upp hoppet om att det kunde vara två-tre. Ut kom sex stycken! Hennes mamma var större och fick två.

Något att ta med i beräkningen är att under början av dräktigheten så beror viktuppgång mest på att honan äter mer och lägger på sig extra hull. Kattungarna börjar växa ordentligt och ta plats först under de sista veckorna.

Lycka till med din hona och hoppas att det blir lagom många ungar 🌺

SE*Simbelmynes

Upp till toppen
Annons: