Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1549 ggr
Reyvinge
2019-01-30 19:49

Söker råd, har jag en otursfågel?

Jag har två underbara killar födda 12/5-18. De har nu bott hemma hos mig i snart ett halvår och märker att jag har blivit en orolig husse. Ena brodern känns som att han är en riktig olycksfågel och skulle gärna ta emot tips och råd som kan lugna. I början hostade han lite men har försvunnit helt. Sedan började hans päls vid svansroten bli fet sk ”fetsvans”. Efter kastreringen fick han komplikationer med blödningar och sedan blodfylld pung under en vecka som nog var mer stressande för mig än för honom. Som om detta inte var nog har han nu fått små sår på huden, rodnader och tappat lite päls på olika områden på och runt huvudet.. Detta har gått och kommit men för två veckor sedan var jag hos veterinär och de hittade lite jästsvamp, behandlade för parasiter och tog prov för ringorm vilket vi fortfarande väntar på svar från. Har därför tvättat med malasetic wipes i en och en halv vecka. Fortfarande kala fläcka och tycker så synd om honom. Såg ikväll att han fått lite svarta prickar på hakan och runt munnen. . Kan det bara vara så att han har otur och drabbas av allt eller vad händer? Haft massa katter innan men aldrig med liknande ”problem”. Kan jag göra något mer för att hjälpa? Har ni liknande erfarenheter eller tips kring hudproblem, svarthaka och fetsvans så får ni gärna dela med er!

Annons:
MonicaLagerquist
2019-02-01 19:54
#1

Funderat på foder allergi?

Svarta prickar på hakan och runt munnen låter som kattacne.

Vad äter katten?
Vad för matskålar har du till katten?
Hur ofta diskas de?

Stolt ägare till fem La permer

Eliinn
2019-02-11 22:30
#2

Jag skulle rådfråga veterinären igen om en eventuell allergiutredning för att utesluta att han skulle ha någon form att allergi eller foderallergi :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Gaara
2019-02-17 12:08
#3

De svarta prickarna runt mun och på haka är så kallad svarthaka/ kattacne. Det kan komma pga hormoner samt pga skålar som inte blivit riktigt rena även om du diskat dem. T.ex väldigt vanligt att katter med skålar i plast får det. Utöver det så låter ju såren på huden som allergi. Men det får en veterinär utreda.

Upp till toppen
Annons: