Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1565 ggr
Lena129
2019-02-11 05:57

Detta skrikande!

Min raggis har ätit enbart torrfoder i hela sitt liv men har nu gått över till blötfoder, blandade sorter. Hans skrikande efter mer mat är enerverande! Vilka sorter blötfoder ger ni som är mer mättande?

//

Lena

Annons:
Pia-69
2019-02-11 07:11
#1

Hur mycket blötfoder får han per dag? Hur är han i hullet? Vilka sorter blötmat får han?🤔


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Lussan20
2019-02-11 07:16
#2

Ja så pratglada de är Ragdol! Jag ska nu vara kattvakt åt min sons familj då de flyttar. Ragge vill ha mat kl 5, sedan tigger han under höga gälla mjauuu mat hela dagen. Jag brukar ha en påse kattgodis och ge honom en bit då och då. Annars är det bara hans eget torrfoder som gäller.

Han är annars en så trevlig katt och otroligt vacker. Men inte så snäll mot den gamla Labben här på 13 år. Han är precis som katter brukar vara alltså.😉Roligt med katter som pratar, minns min väninnas Siames, den var också snacksalig!  Mvh/WL🐱🌺

Lena129
2019-02-11 09:23
#3

Han är i samma hull som alltid. Han får så mycket att han håller samma hull som alltid. D v s inte mager, snarare fet. Han har alltid tjatat om mat men nu är det helt hemskt. Han får sorter dom är så lite socker och spannmål i som möjligt. Blandat eftersom han vägrar äta samma mat mer än 2 ggr så det gäller att variera.

//

Lena

Pia-69
2019-02-11 10:57
#4

#3 Då kanske du borde ta honom till veterinär för att utesluta nån sjukdom som gör att han aldrig känner sig mätt och nöjd? 🤔


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Lena129
2019-02-11 16:23
#5

Men sluta! Han är väldigt frisk! Läs mitt första inlägg och svara på frågan jag ställde!

//

Lena

Eliinn
2019-02-11 22:22
#6

Har du testat ge färskfoder ? T.ex. Mush vaisto  :)

Jag försökte med detta till mina katter  då jag tyckte det lät så bra när det kom ut att kunna erbjuda katterna ett så pass naturligt foder men tyvärr ratade dem det direkt… läste lite och hittade att  "vanlig" kattmat smaksätter man extra medan färskfoder såklart är mer naturligt och saknar denna extra smaksättare… detta resulterar i att katter som är vana med icke färskfoder blir lite bortskämda med denna smaksättare.
 Men gissar att detta kanske kan ge mer mättnadskänsla  :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Annons:
Lena129
2019-02-12 05:35
#7

Provade färskfoder länge sen och han vägrade äta. Kanske värt prova igen. Eller gå tillbaka till torrfoder. Torrfoder och blötmat måste ju ge helt olika mättnadskänsla, precis som det blir för oss att gå från vanlig kött-potatis-mat till att t ex bara äta grönsaker. Det blir inte samma tyngd i magen. Tycker han har lugnat ner sig lite sista 1-2 dagarna. Så han börjat nog börjat vänja sig.

//

Lena

mostermimma
2019-02-13 10:26
#8

Kan det vara så att han kanske tycker att det var mycket godare med blötmat än torrfoder, och bara är sugen på mer av den anledningen? Att han egentligen inte är hungrig, bara sugen på mer?

Lena129
2019-02-15 05:41
#9

Nu har han i vilket fall slutat skrika mer än vanligt runt mat.

//

Lena

Upp till toppen
Annons: