Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2005 ggr
Ragdolltjejen
4/18/19, 9:47 PM

Ska skaffa en ragdoll kattunge, hjälp med foder osv!!!

Hej! Jag ska skaffa min första katt och har fått tag på värdens finaste ragdollunge som jag tingat och ska hämta hem om 3 veckor, så hon är alltså 8 veckor just nu. Jag har så mycket funderingar, och har googlat runt så mkt på nätet men alla säger olika och vet inte vad jag ska tro, har såklart kommit fram till mkt men känner att jag vill ha expert hjälp här, av erfarna ragdoll ägare, hihi. 1. Jag har köpt en kattlåda såkallad ”peewee” med pellets som jag läste så mkt ol innan jag bestämde mig för att köra på den, jag vet inte ifall det var ett bra beslut.. vad har ni för erfarenheter? Går era ragdollar på toa eller kissar dom utanför? Hur ska jag göra det bäst? Bör jag köpa en liten kattunge kattlåda och köra med vanlig klumpfri kattsand blandat med pellets tills hon vant sig eller ska jag bara köra på peewee lådan direkt… vad år bäst? 2. Vilken mat ska man ge? Har även här läst på massor om vad man ska ge osv men jätte svårt att hotta om vsd man ska ge till ragdoll kattungar… jag köpte idag royal canin ”second age kitten” för kattungar, len köpte bara en 400 g påse för att testa sedan köpte jag också 2 st royal canin blöttmat för kattungar en med gelé och en i sås för att se vad hon föredrar, men är jätte rädd nu att jag köpte fel och att jag kanske borde köpt någon annan… vad tror ni? Vilket torrfoder och blöttmat har ni gett era ragdoll ungar? Funkar det att ge royal canin eller är det ett dåligt foder??? Sedan skulle jag även vara jätte tacksam om någon ville säga hur mkt ni brukar eller brukade ge eran ragdoll kattunge, står ju iallafall på royal canin påsarna både hur mkt torrfoder man sk ge och hur mkt man ska ge om man tar och ger även blöttmat, och ifall jag väljer att ge någon annan blötmat än royal canin hur räknar man ut mängderna då… Hade varit så tacksam om någon ville hjälpa, känner mig så förrvirad och vill bara min älskling det absolut bästa och är så rädd att det ska bli fel. Tack snälla för du tagit dig tid och läsa och hoppas du vill hjälpa mig! Ha en trevlig kväll!

Annons:
MonicaLagerquist
4/18/19, 10:05 PM
#1

Det enklaste och bästa är att höra med uppfödarenbvad kattungen äter nu och se till att köpa hem det samma med sanden och toalådan. Att byta mat och sand till en nyflyttad kattunge är aldrig bra. Efter ca en månad kan du ev börja fundera på att byta mat. Kattungar ska ha så mycket mat de vill. Fri tillgång med andra ord. Det behöver inte innebära att de alltid har nåt framme men att de får äta så mycket de vill.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
4/18/19, 10:11 PM
#2

Du ska ha samma toalettströ som uppfödaren har. Vilket troligtvis är klumpbildande sand. När katten bott in sig och verkar trygg efter några veckor kan du börja blanda i lite pellets. Samma sak med foder. Man ger samma som uppfödaren ger, annars får man tvätta bajs från katten. Sedan vänjer man sakta katten vid nytt foder. Märket du har köpt innehåller mycket skit. Jag med många rekommenderar blötfoder eller mush. Bland blötfoder är mjau i tetra och burk det bästa. Mush är färdig BARF. Alltså rått kött med ben och sådant, precis som katten äter det i det fria. Dessa foder är bättre än alla torrfoder eftersom det tillför den så viktiga vätskan som katter i det fria får i sig via sina bytesdjur och inte innehåller massa onödigt. Det innehåller kött, katter är carnivorer. Torrfoder är så långt bort att det blir löjligt när man tänker på det.

Ragdolltjejen
4/19/19, 6:45 AM
#3

#1 Okej. Men då köper jag antagligen en kattunge låda och så kollar jag med uppfödaren vilken mat och sand dom använt. När jag ska börja byta mat sen hur gör man, vad är lagom att blanda ut med och hur snabbt ska övergången gå? En vecka?. #2 Spännande att du säger att det troligtvis är klumpbildande kattströ för det fick jag höra var riktigt dåligt att ha till kattungar då dom isf äter upp det. Sedan undrar jag ifall du provat RC eller ol det är så att du kör på en annan metod med protein från animaliska produkter och tror att vegetabiliska produkter är sämre, för när jag läste på mer så verkade det som att det intr var några problem. Märkte dock att i blötmarkerna fanns det socker, men vet inte hur vanligt det är len det får jag väll kolla upp tänker jag. Eller är det så att du är en av dom som vägrar ge torrfoder och endast ger blötmat osv?? Sedan tänker jag att man inte har en aning om hur mkt hon dricker, kan mycket väll vara så att hon dricker bra? Annars finns det ju vattenfontäner osv som kan vara alternativt, + att jag troligtvis inte kommer att ge endast torrfoder och då får hon i sig vätska även genom blötmaten… Sedan tror jag icke att hon i nuläget hos uppfödaren äter blötmat? Så hur ska det då funka??? Men om man ska sammanfatta låter det som om jag ska vänja henne vid vanilj kattsand först och sedan övergå till pellets. Och göra med torrfodret hon äter nu till att börja med iallafall. Tack

MonicaLagerquist
4/19/19, 8:23 AM
#4

Små kattungar på 3-5 veckors ålder ska inte ha klumpbildande sand. Men kattungar över tolv veckor har redan lärt sig att mat är mat och sand är sand.

En bra och kunnig uppfödare skickar med mat och sand som katten är van vid.

Låt övergången ta ett par veckor.

Den lilla mängd socker som finns i blötmaten är försvinnande liten och är mest till för att maten ska få en fin färg. Det är sockerkulör.

Du ser på kisskluparna hur mycket katten dricker. Mina katters kissklumpar är som tennisbollar.

Stolt ägare till fem La permer

Ragdolltjejen
4/19/19, 8:30 AM
#5

#4 Tack snälla för svar! Jaha det hade jag ingen aning om, så jätte bra att du berättade. Jag har inte kollat med dom, men man kanske får det, fast inget vi pratat om ännu… Okej. Tack för informationen, blev lite orolig hehe, len jätte bra. Har du själv testat RC blötmat? Eller vilken använder du? Tack för all info!!

MonicaLagerquist
4/19/19, 8:48 AM
#6

Mina katter älskar RC blötmat.Själv är jag inte lika förtjust.Oskäligt dyr och innehåller en massa som katter inte behöver.Mina katter äter kött och mja blötmat.De sorter som inte innehåller fisk och spannmål.

RC påsarna är såna som vi fått på olika kattutställningar som reklam.

Skulle du vilja betala 93 kronor kilot för ett foder som innehåller.

"_Kött i gelé:
_Kött och animaliska biprodukter, spannmål, vegetabiliska biprodukter, vegetabiliska proteinextrakt, mineraler, socker" ?

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Ragdolltjejen
4/19/19, 8:58 AM
#7

#6 Är det mjau blötmat du menar? Har hört mycket gott om den så kanske värt att testa, så man behvöer inte ge specifik blötmat till ragdoll som det är med tex torrfoder osv?. Priset för min del är inga problem, det får kosta det det kostar lxm. Och jag vet inte om jag är lite efter men innehåller den inte okej saker åndå, kansek är ute och cyklar och då vill jag såklart få förståelse för det. Men du har väll ragdoll och vilken blötmat från mjau ger du??

Honestyisdead
4/19/19, 10:48 AM
#8

#7 Man behöver inte specifikt torrfoder heller. Det är försäljningsknep. Nakenkatter har dock större energibehov eftersom det går energi åt att hålla värmen. Jag ger endast blötfoder och målet är att ge mush. Mjaus blötfoder som jag tipsade om innehåller som sagt inget socker eller spannmål. Torrfoder faller på sin egen logik. Gjort av människan för människan. Liknar ingenting en katt äter i naturen och är så onaturligt det kan bli. Inget jag förstår att man vill ge när det finns bättre alternativ. Du kan ge vilken sort du vill, bara kolla så det inte innehåller socker. Har för mig att någon av mjaus blötmat innehåller det. . Undvik dom som innehåller fisk. Många katter tål inte det.

Ragdolltjejen
4/19/19, 11:05 AM
#9

#8 okej, jaf trodde ragdollar behvöde specielt foder till deras speciella kroppsbyggnad och även för deras päls men kan ha helt fel. Jag trodde man gjorde så att man ger blötmat typ 2 gånger dagligen och sedan låter man alltid torrfoder stå framme, för har ni framme blötmat hela tiden då eller hur många gånger ger ni? Jag ska absolult kolla upp mjau tack för tipset!

Honestyisdead
4/19/19, 11:20 AM
#10

Visste inte att dom hade någon annorlunda kroppsbyggnad. Och jag har 2 persrar, där snackar vi päls hehe. Och kroppsbyggnad. En del gör så om dom ger torrfoder. Men varför skulle man ge fri tillgång? Inte naturligt det heller. Övervikt bland katter är vanligt pga torrfoder och fri tillgång. Jag ger blötmat 4 gånger om dagen. En del ger 2-3 gånger om dagen när man har det som helfoder.

Ragdolltjejen
4/19/19, 12:14 PM
#11

#10 vet inte så mkt om persier utan satsar på information om ragdollar. Jag får kolla med uppfödaren då det blir konstig när vi troligtvis har helt olika synsätt på hur man ska fodra katter och vad som är bäst, och även att vi inte ens har samma ras. Jag känner att blötmat luktar illa och känner inte att jag vill hålla på med det för mycket men vill ansolut ge lite. Jag har läst på och vet hur man hanterar torrfodret, men bara oklart ifall man ska ge fri tillgång till kattungar eller intr, alla säger olika.

MonicaLagerquist
4/19/19, 12:47 PM
#12

Bäst för katten är ju om du på sikt skippar torrfodret och ger blötmat och rått kött.

Stolt ägare till fem La permer

Honestyisdead
4/19/19, 1:16 PM
#13

#11 Som sagt har dom samma foderbehov oavsett om det är en ragdoll eller perser, det var hela poängen. Vet inte varför du tror att ragdoll har annat behov. Dom är carnivorer som alla andra katter. Din uppfödare ger säkert Royal canin eftersom uppfödare får rabatt hos dom. Det betyder inte att det är ett bra foder. Här kan du läsa själv. http://kattstatus.se

Annons:
Ragdolltjejen
4/19/19, 1:43 PM
#14

#12 jag får se hur jag gör. #13 eftersom jag sett att det finns ragdoll torrfoder som är speciellt för deras päls och leder osv så tänktejag att det kanske ör så att olika katter har olika behov men såklart kan man väll ge sin katt ”vanligt” också. Nej det tror jag inte. Dom ger något man köper på Ica och vad jag har sett och vet då säljer inte Ica RC. Det är en jungel dethär då alla har olika åsikter och väljer olika sätt. OM man ska välja torrfoder som jag märker att ni avråder, är det då RC man använder eller något annat? Tänker ändå att det är många som ger torrfoder och känns som att BARF är nytt…. Var inne på länken men förstår inte riktigt vart du vill jag sk läsa???

Ragdolltjejen
4/19/19, 1:43 PM
#15

#12 jag får se hur jag gör. #13 eftersom jag sett att det finns ragdoll torrfoder som är speciellt för deras päls och leder osv så tänktejag att det kanske ör så att olika katter har olika behov men såklart kan man väll ge sin katt ”vanligt” också. Nej det tror jag inte. Dom ger något man köper på Ica och vad jag har sett och vet då säljer inte Ica RC. Det är en jungel dethär då alla har olika åsikter och väljer olika sätt. OM man ska välja torrfoder som jag märker att ni avråder, är det då RC man använder eller något annat? Tänker ändå att det är många som ger torrfoder och känns som att BARF är nytt…. Var inne på länken men förstår inte riktigt vart du vill jag sk läsa???

Honestyisdead
4/19/19, 2:33 PM
#16

#15 Barf är nyast. Blötfoder däremot har funnits länge och mjau blötfoder är helfoder. Jag är med på kattsidor och det är få som ger RC. Ska se om jag kan hitta en tråd med de bättre torrfoderna. Det ska vara få ingredienser och högt köttinnehåll. Länken innehåller massa information om djuret du ska få hem. Har katten stamtavla? Känner inte till någon rasuppfödare som ger torrfoder man kan köpa på Ica.

Honestyisdead
4/19/19, 3:38 PM
#17

#15 Att du inte tycker om lukten på blötfoder bör ju inte påverka huruvida du väljer artanpassad kost eller inte. Du ska ju inte äta det eller stå och sniffa på det. Kattens hälsa måste gå först. Med sunt förnuft och lite läsning på nätet väljer man oftast bort torrfoder. Men många har det för att det är lättare att hålla upp och ge fri tillgång. Vilket är Synd.

Ragdolltjejen
4/19/19, 5:08 PM
#18

1#16 Ja du får jätte gärna hitta en länk med dom bättre torrfodrerna för jag vill inget annat än att göra det rätt, såklart. Jag ska självklart läsa på länken, tack. Ja den bör väll ha det? Jag har inte helt koll så kan säkert vara någon annan, vad vet jag. #17 såklart är det så, och jag ska ge blötmat, måste bara ha respekt för min familj som nog itne har lust med att känna den doften hela tiden som det låter från dom, men för min del så gör jsg nästintill var som för att min fina katt ska må så bra som möjligt osv. Är somsagt ny inom detta men gör mitt bästa och vill bara göra rätt. Jag har läst om mkt och det lätt inget vidare men det beror ju på vilka sidor man läser på osv. Tack för din tid Hera!

Honestyisdead
4/19/19, 5:27 PM
#19

#18 "Ja den bör väll ha det? Jag har inte helt koll så kan säkert vara någon annan, vad vet jag." Menar du att den bör ha stamtavla? Det vet du genom att se om uppfödaren är med i SVERAK. Får du inte en stamtavla är det ingen ragdoll utan en huskatt du köper även om den ser ut som en. Två märken på torrfoder du kan titta på är orijen och acana. Ska ha mer köttinnehåll.

Ragdolltjejen
4/19/19, 5:39 PM
#20

#19 låter säkert jätte efterbliven förlåt… ska kolla upp det. Tack så mycket!.

Annons:
Ragdolltjejen
4/19/19, 5:39 PM
#21

#19 låter säkert jätte efterbliven förlåt… ska kolla upp det. Tack så mycket!.

Ragdolltjejen
4/19/19, 5:58 PM
#22

#19 Hon har stamtavla!

Honestyisdead
4/19/19, 6:01 PM
#23

#22 Så bra :)

Upp till toppen
Annons: