Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1241 ggr
Music96
2019-04-20 23:39

Frågor ang. matmängd

Hej! 

Jag har en underbar ragdollhona på ca sex månader och har lite funderingar angående maten som jag skulle uppskatta att få lite hjälp med då jag inte riktigt lyckats hitta något klart svar. 

Hon får enbart blötfoder av märket Bozita och Mjau och vi har ökat mängden allteftersom att hon "bett" om mer mat. För tillfället ger vi henne ungefär 285g/dag (1,5 tetror kattungemat) fördelat på tre tillfällen. Nu har hon börjat be om mer, och som jag har förstått det så ska man ge kattungar så mycket som de vill, men jag har börjat bli orolig att vi ger henne för mycket. Bör man lyssna på vad hon vill, eftersom hon fortfarande växer ganska mycket, eller ska man försöka hålla ner matmängden lite? Vi har inte vägt henne då vi inte har någon våg (ska skaffa en dock) så vet inte exakt vad hon väger, men uppskattningsvis kanske tre kg. Hon har bra hull i dagsläget och har vuxit ganska mycket sedan vi hämtade henne. Hon är aktiv, äter bra (och fort!) och bajsar och kissar bra. 

Undrar även när man kan övergå från kattungemat till blötforder för vuxna katter? Vad är egentligen skillnaden? 

Vi planerar även att kastrera henne om någon månad, och har hört att katter ofta blir hungrigare och har lättare för att lägga på sig när de är kastrerade. Hur ska man tänka kring mat efter kastrering när hon är så ung och fortfarande växer? Ska man sluta lyssna på när hon ber om mer mat, eller ska man ändå ge tills hon känner sig mätt (så länge hon inte blir uppenbart överviktig då)? 

Säkert vanliga frågor, men skulle uppskatta svar!

Annons:
Upp till toppen
Annons: