Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 780 ggr
RiddarLinda
8/16/19, 10:40 AM

En tredje kompis?

Hej!

Vi har idag en huskatt på 8 år (hona), och en ragdollkille på 6 år.

Vi skaffade vår ragdollkille när vår äldsta katt var två år, och de fungerar helt ok ihop, trots att det tog ett tag för henne att acceptera att han var där för att stanna.

Ragdollkillen är väldigt sällskaplig i motsats till vår huskatt som helst inte vill vara nära honom. När han försöker närma sig så får han ofta en tass, eller ett fräs och det närmsta de är varandra är när de sover med en meters mellanrum. Hon vill ha säkerthetsavstånd… :-)

Jag går i tankarna att skaffa en liten ragdoll bebis till. Jag tror att vår nuvarande ragdoll blivit glad då han verkar ensam trots sällskap av huskatten. Eller är det som jag inbillar mig? För även om hon är lite bitsk så vet han ju att hon finns där så han inte är helt ensam om dagarna?

Jag är såklart rädd för risken att allt ballar ur och någon av dom blir utanför eller börjar kissa överallt i protest om man skaffar raggis till… Men samtidigt känns det som ragdollen är ensam i sin tvåsamhet som det är just nu….

Annons:
kara_murray
8/16/19, 3:41 PM
#1

Jag tror nog att en tredje liten kompis kan bli jättebra.

Lena129
9/2/19, 3:41 PM
#2

3 stora katter som galopperar omkring är minst 1 stor katt för mycket i mina ögon….och öron… Det hörs och märks när så stora djur far omkring! :)

//

Lena

Eliinn
9/9/19, 8:09 PM
#3

Tror inte det kan va helt fel med en tredje som kanske kan funka bättre som sällskap till ragdollen :) så länge det finns utrymme där ni bor så framförallt den äldre huskatten kan få va för sig själv om den vill :) jag som bor i en 2a känner att risken att det blir tokigt med en tredje är större där och därför inget jag ens skulle fundera på. Nu trivs mina som tur är rätt bra med varandra, sover ihop och så men är bara min andra katt tror jag som har ett behov av min första katts sällskap och finner trygghet i honom. Första katten är mer självständig :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Upp till toppen
Annons: