Annons:
Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 824 ggr
Swerina
2019-12-08 14:49

Hur gör med kattungemat när man har en vuxenkatt?

Hej! 

Vi får i januari hem en 12-veckor gammal ragdoll. Vi har redan en 4 år gammal ragdoll hemma. Vår 4åring får mush vaisto köttbullar på morgonen samt Applaws som han äter lite då och då av under dagen, kvällen och natten. 

Vi arbetar och är inte hemma under dagarna och kan således inte hålla koll på hur katterna kommersat sen. Mush Vaisto kan nog gå bra för vår kisse slukar upp det. 

Men hur gör jag med torrfodret? Kommer ha ett för kattunge och ett för min vuxna katt. Jag har läst någonstans att man kan blanda 50/50 tills det är dags för kattungen att äta helt av vuxenkattmaten. 

Hur har ni andra gjort?

Annons:
Scully
2019-12-09 09:01
#1

Jag tycker att surefeeden är helt underbar när man har kattunge och vuxen katt i hemmet. Då är det bara kattungen den öppnar för. Dock kan de vuxna sno åt sig mat om man har otur att luckan stängs för tidigt. Men går det bara på mush så är det ju inga problem ☺️

Ragdolls2
2020-01-02 22:56
#2

Jag ger mina torrfoder och kompletterar med blötmat en gång per dag. Har två hanar. En på 1,9 år och en på 9 mån. Rådet jag fick av uppfödaren när jag hämtade hem kattungen och den andra var 1 år var att blanda torrfodret ungefär 50/50 för unge resp vuxen. Från början gav jag större del av kattungefodret men sen gick jag över till hälften hälften. Fick råden att göra så till ungen blir 1 år och då gå över till vuxen för båda. Dock om den vuxna skulle börja bli för rund så skulle jag gå över till vuxen för båda tidigare. Nu är det inga problem för mig då den vuxna är väldigt slank och den yngre blivit väldigt stor :) Så jag kommer gå över till vuxen för båda snart. Råder jag fått från erfaren uppfödare av ragdoll är att de alltid ska ha fri tillgång på torrfoder men man måste såklart hålla koll så de inte blir tjocka, särskilt när de båda är kastrerade. Då får man reglera. För att se till så de får i sig vätska (både dricker dock bra - har vattenskål i ett annat rum vid deras klätterträd där de spenderar mkt tid samt en bredvid maten men de dricker helst från den andra skålen) så ger jag dem även en potipnspåse blötmat varje kväll som de får dela på i varsin skål. Kommer ev utöka den mängden om jag märker att de skulle behöva mer vätska. Ibland får de även lite rå nötfärs blandat med rå äggula :)

OberonsMatte
2020-01-04 16:58
#3

För att minska risken för magproblem i samband med flytt (och den stress flytt innebär) så bör man undvika att introducera nytt foder under den första tiden.  Numera har jag chipstyrda foderautomater, men jag skulle  hellre låta de vuxna äta kattungens invanda mat i början än tvärtom.

Sajtvärd Katter iFokus

Upp till toppen
Annons: