Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1885 ggr
Soohvi
2016-06-19 09:26

Mat och en ragdoll hane 5 månader

Hej!

Vi har en ragdoll hane på lite över 5 månader och har några frågor kring maten. Vi har inte  erfarenhet av rasen ragdoll sen tidigare men har läst på att de är väldigt matglada. Vår lilla kille skulle kunna äta hur mycket som helst om han bara fick det. Vi bestämde att fortsätta med samma foder som han fick hos sin uppfödare (IAMS) och på påsen så stor det att när kattungen är mellan 20-30 veckor och väger 2kg så ska den få 65g/dygn. Vår kille väger dock drygt 3 kg och då stor mängden 75g (och veckorna är 30-40). Vi följer då denna 75g eftersom han väger över 3kg och har delat upp det till 4ggr om dagen. Då blir det 20g på morgonen, 20g vid lunch, 20g vid middag och 15g mot natten.

När vi gör som jag beskrev ovan så känns det som att han går hungrig mellan måltiderna och äter upp hela portionen när han väl har fått den. Han kan också sova i köket och jama mot matpåsen.

Så äntligen kommer jag till min fråga: Är detta vanligt hos ragdolls? Eller tror ni att han får för lite mat i sig? Han är inte tjock, men verkar inte heller för smal och därför kändes det bäst att fråga nån som har mer erfarenhet!

Tack  för hjälpen på förhand!

Annons:
Ominous
2016-06-19 10:42
#1

Jag skulle hellre ge fritillgång(eller nästintill) sålänge katten växer och inte är överviktig. Däremot skulle jag hellre ge blötmat. Jag gav min katt 3-5påsar Mjau om dagen tills han kastrerades vid 6mån. Nu är han inte lika glupsk längre och växer inte lika mycket.

I wish I could write as mysterious as a cat

[HundochKatt]
2016-06-19 10:48
#2

Får han bara torrfoder? 

Jag rekommenderar att du ger blötmat (ex. Mjau) alt. Mush Vaisto Cat, för en katt behöver vätska i sin mat för de har av naturen bristande törstreflex och dricker alldeles för lite.  

En katt behöver MINST 0,5 dl vatten per kg kroppsvikt. Och de flesta katter kommer inte ens upp till den lägre nivån. 

Och nej, du kan inte blötlägga torrfoder, då det innehåller vegetabilier och kan innehålla mögelsporer som frodas vid blötläggning och kan bli giftigt för katten. 

Mängden, ja om man ger torrfoder så blir det ju mindre i mängd och det tar då tid att svälla i magen som ger mättnadskänsla. 

Att jag skriver det här är för kattens bästa. Det finns tyvärr inget i torrfoder som är bra för katt, utan det är mer bekvämt för ägaren. Torrfoders brist på vätska ger en stor påverkan på njurarna. Och många, många katter får därav problem med njurarna förr eller senare. 

När jag gav torrfoder till mina tidigare katter, innan jag visste bättre, så gick jag aldrig efter rekommendationerna för det stämde sällan med vad katten verkligen behövde.

Soohvi
2016-06-19 10:48
#3

Tack för svaren!

Vi har tänkt på fritillgång men då skulle man nog behöva fylla på matskålen väldigt ofta.. men vi kanske borde testa det och se! 

Om man ger blötmat, ska man då också ge katten torrfoder? Har läst nånstans att man kan ge blötmat vid vissa tider och sen alltid ha torrfoder framme? Nu är det dock mindre än en månad kvar tills han ska kastreras så det kanske blir lättast att testa med fritillgång (eller liknande) tills kastrering och sen måste man väl byta fodret efter kastreringen? Så man inte byter foder alldeles för ofta.. då kanske vi kan testa byta till blötmat :)

Ominous
2016-06-19 10:52
#4

Jag gav bara torrfoder de första veckorna eftersom de åt han hos uppfödaren. Jag ger aldrig torrfoder nu, av anledningarna Hundochkatt nämner. 

Jag tycker du ska testa blötmat med "fri tillgång", dvs du fyller på en stund efter han ätit upp. Kanske blir han inte lika glupsk med blötmat. Vet inte om IAMS mat, men mycket torrfoder innehåller ju tex socker, blir ju nästan som godis för katterna.

I wish I could write as mysterious as a cat

[HundochKatt]
2016-06-19 10:55
#5

En katt behöver inte fri tillgång till mat, inte heller fri tillgång till torrfoder. 

Nu när han fortfarande är ung skulle jag rekommendera 3-4 mål om dagen och senare 2-3 mål om dagen. 

Nej, du behöver inte ge torrfoder alls. Du kan bara ge blötmat och/eller Mush Vaisto Cat (fryst färdigt foder)

Och nej, du behöver inte byta foder bara för att katten kastreras, man håller koll på hullet och sedan  justerar man mängden därefter. Men som sagt var, fasa ut torrfodret för det gör mer skada än nytta, tyvärr!

Soohvi
2016-06-19 11:33
#6

Tack så hemskt mycket för svaren igen och info! Det är så svårt att veta själv vad som är bäst för katten, då man inte har så mycket erfarenhet. Men som tur är så finns det folk som vet mer och kan hjälpa en! :) Jag hoppas er båda en bra fortsatt sommar!

Annons:
Lena129
2016-06-26 06:12
#7

Nja, inte innehåller ett bra torrfoder socker…. Däremot gör blötmaten det.

//

Lena

Ominous
2016-06-26 09:46
#8

#7
Dålig blötmat och dåligt torrfoder innehåller socker. Men blötmat innehåller alltid vätska som är väldigt viktigt för katter, det gör aldrig torrfoder. Eftersom torrfoder är skapat för människans bekvämlighet så är det sällan 100% bra ingredienser, till och med de "största" dyra torrfoderna har jag sett innehålla spannmål/grönsaker/potatis.

I wish I could write as mysterious as a cat

Eliinn
2016-06-26 22:44
#9

Har en mycket matglad (men kräsen) herre här hemma.  

Trots att han får tillräckligt med mat så springer han till köket och jamar och vill ha mer, aldrig direkt nöjd :P Är bara sån han är :)

Jag håller med tidigare kommentarer att byta till blötfoder.

Det kommer tyvärr från en som höll på förlora min matglada herre pga torrfodret…

Jag visste inte bättre… Uppfödaren hade gett honom torrfoder och rekommenderade ett torrfoder som han kunde äta när han var äldre också. Nu ska jag inte skylla på min uppfödare, det är mitt ansvar. 
Milton drack alltid mycket vatten, speciellt ur vattenkranen, jättegulligt tyckte man då. Tills man började fundera att det kanske inte var normal mängd vatten. (Idag vet jag att torrfodret var boven då han nästintill har slutat dricka vatten ur kranen när han enbart äter blötfoder)
Jag uppsökte veterinär för en hälsokontroll där det till min chock visade sig att Milton hade en stor urinsten som blockerade i urinledaren, som hade blockerat så pass länge att ena njuren var rätt förstörd… Milton är en oerhört snäll kille och jag vet nu att han också är väldigt svår att läsa när han mår dåligt…
Första veterinären tyckte inte att en operation var lämpligt och tyckte att jag skulle åka hem och låta honom leva så länge jag såg att han mådde bra (med en stor sten som blockerade…)  Jag har också lärt mig att inte lita på vad EN veterinär säger.
Besökte en annan veterinär som tyckte att Miltons chanser för en operation var goda och att han  inte skulle levt länge till som det va nu.
Milton opererade bort stenarna och mår idag kanon…
Men aldrig mer torrfoder…
Det roliga var att veterinärerna rekommenderade ett torrfoder för urinstenar efter hans operation… När jag ifrågasatte om det inte var bättre att han fick enbart blötfoder i och med vätskan så höll dem med att det vore det bästa såklart.
Nu har Milton förmodligen mer benägenhet att bilda dessa stenar men torrfodret var förmodligen en stor bov.

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Ominous
2016-07-01 20:10
#10

#9 
Himla sorlig historia. Jag trodde först den skulle sluta riktigt hemskt, men så skönt att han klarade det. Kämpe du som inte bara ger upp efter en veterinär! 

Riktigt illa att veterinärer rekommenderar torrfoder när katten precis fått urinsten-.-

I wish I could write as mysterious as a cat

Upp till toppen
Annons: