Annons:
Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1227 ggr
OberonsMatte
2016-07-10 12:59

Upphittad ragdoll (märkt, men ej ägarregistrerad)

Bokningsbara Jesse på Stockholms katthem kan mycket väl kan vara en Ragdoll. Chipmärkt, men ej ägarregistrerad. Någon som känner igen honom eller vet något om vem han är?

http://www.vilse.nu/hittade-katter/2016/06/ragdoll-liknande-katt-upphittad-021945/

http://www.katthemmet.nu/katter/aktuella-katter/

Sajtvärd Katter iFokus

Annons:
OberonsMatte
2016-07-10 16:26
#1

Jaha, nu är han bokad. Förstod att det inte skulle ta särskilt lång tid.

Sajtvärd Katter iFokus

Ominous
2016-07-10 19:03
#2

Himla tråkigt att man faktiskt glömmer registrera katten. Hur kan man missa det? Jag vet inte hur det brukar vara, men mina två katter har jag fått en lapp från uppfödaren man bara fyller i och skickar in. Skitenkelt.
Jag hoppas han får ett bra hem. Lite synd att han antagligen glider på sitt "raskatts"-liknande utseende.

I wish I could write as mysterious as a cat

OberonsMatte
2016-07-10 19:55
#3

#2 Ja, att man missar kan även bero på att när det gäller SKKs register är det inte bara är blanketten som ska skickas in utan man måste även betala in engångsbeloppet när bekräftelsen kommer tillsammans med ett inbetalningskort. Det är först när man betalat som id-märkningen kommer med i ägarregistret.

Sveraks register är däremot gratis och där kan ju faktiskt uppfödaren själv registrera den nya ägaren. Det gjorde uppfödaren till min Ruben, så mina kontaktuppgifter visas i deras id-register när man söker på Rubens id-nr utan att jag själv gjort någon ägaranmälan.

Vad som är riktigt märkligt är att ingen verkar sakna honom.  Han hittades ju redan den 1 juni och trots annonser och stor uppmärksamhet i området han hittades i vet ingen var han kommer ifrån. Jag har själv letat efterlysningar på nätet, men inte hittat en enda som stämmer in på den här katten. Inte ens året gammal (tror man) och okastrerad…

Sajtvärd Katter iFokus

Ominous
2016-07-10 20:24
#4

Jag har inte betalat in något, jag skickade bara in blanketten. Jag var tvungen att kontrollera och söka på hans chipp, och han fanns med. Både i SKK och SVERAK.  Är det inte gratis om man betalar för chippmärkningen eller för uppfödare?

I wish I could write as mysterious as a cat

OberonsMatte
2016-07-10 20:48
#5

#4 Hur länge sedan var det du skickade in blanketten? För ägarregistrering av id-numret i SKKs register måste man betala 140 kr direkt till SKK.  Fick du inte en bekräftelse från SKK ett par veckor efter att du skickat in blanketten? På den bekräftelsen finns ett inbetalningskort.

Veterinären tar bara betalt för själva märkningen.

Sajtvärd Katter iFokus

Ominous
2016-07-10 21:06
#6

#5 
Nej. Nu när jag tänker efter fick jag ett inbetalningskort med en annullerad faktura. Är möjligt att min uppfödare registrerade katten på sig och jag endast gjorde ett ägarbyte som då var gratis.

Nu ska jag däremot registrera min ny familjemedlem. Fick bara blankett till SVERAK. Har kontaktat SKK och bett om en blankett. Vill ju att han också ska vara registrerad på båda ställena :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Annons:
Lena129
2016-07-10 21:25
#7

Visste faktiskt inte att katter reggas hos SKK också. Varför gör ni det?

//

Lena

OberonsMatte
2016-07-10 21:30
#8

#7 SKK har ett betydligt äldre och större register. Risken finns att eventuella upphittare inte vet om att även Sverak numera har ett id-register.

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
2016-07-10 21:33
#9

#8 Ops, jag tror att mina katter bara är registrerade i SSK. Jag får kolla upp detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: