Löpande hona
Vi har en liten ragdoll flicka som nu är inne i sitt första löp. Vi har inte tänkt avla på henne utan har beställt en tid för kastrering. Dock så har vi mer än en vecka kvar att vänta innan kastreringen sker och vi håller på att bli galna här hemma. Hon skriker utan stopp, håller oss vakna under natten och jag skulle även tro hon håller grannarna uppe också. Hon som annars älskar att busa kan inte koncentrera sig mer än några minuter på lek innan hon fortsätter med ylandet.
Så min fråga är om man kan göra något så hon inte skriker så mycket? Några tips på hur man lugnar ner henne? Kan man ge henne något åt detta? Eller är det bara att stå ut och vänta ut stormen?
Tacksam för vilka tips som helst! :)
Stå ut
Jag hade innan öronpropparet när min hona löpte, men inte nu mera, jag vande mig helt enkelt! Brukar gosa extra mycket med henne när hon löper och det brukar vara uppskattat, ger henne mycket uppmärksamhet och så! Finns ju Zyklene som är lugnande men det känns inte riktigt ok att ge henne bara för hon löper! Men enl. Veterinär kan det vara ett bra alternativ! Sen finns det Feliway feromoner som skapar en mer harmonisk miljö du kanske kan testa att sätta in dem i väggutaget! Det borde hjälpa! Lycka till! Med vänlig hälsning, S*Fabolousdolls
#2 Tack för tipsen! Ska kolla närmare på Feliway feromoner! :) Uppmärksamhet får hon såklart massor av och precis som du myser vi extra mycket med henne just nu.
Inget annat att göra än att stå ut! ;-) Det är viktigt att se till att hon verkligen har gått ur löp helt och håller när ni kastrerar henne eftersom det finns honor som har stannat i löpbeteende permanent om de kastrerats innan de löpt klart. 😕
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
#4 Ja, det finns väl inte så mycket att göra tyvärr. Det är värst på nätterna men hon verkar tycka detta är lika jobbigt som jag stackarn.
Jaha! Jag läste att blödningsrisken blir lite större om man kastrerar under löp. Men enligt veterinären skulle det inte vara några problem att kastrera om en vecka.