Ragdoll iFokus

Ragdoll

Läst 167 ggr
Obnoxiously
0

Kan en ragdoll vara bicolor och mitted?

Har köpt en ragdoll. Det är hennes första kull med kattungar och varken hon eller jag är speciellt insatta. Hon sa att kattungens färg kallas mitted. När jag tingat en unge och åker hem och blir lite intresserad av vilken färg/teckning ungen har så upptäcker jag att den egentligen har två teckningar. Dels det som kallas bicolor (ett väldigt symmetriskt upp och nervänt V i ansiktet och vit haka). Förstått att denna teckning ska innebära vita framben också. Men den har mitted framben. Dvs små sockar på framtassarna och mörkt brunt som fadear ju längre upp på benet det kommer, typ 4/5 av frambenen.
Är det en godkänd färg?

Pyttelite
1

Vad står det på stamtavlan?

Här finns lite info som du kanske redan fördjupat dig i.

https://scandinavianragdoll.com/mitted/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

En mitted ragdoll är i grunden siamesmaskad precis som colourpointen, men har dessutom vitfläck. Man kan förklara vitfläck som att man har målat över kattens färg med tippex på vissa delar av kroppen. Den har bland annat en vit haka och vita vantar (mittens) på framtassarna. Till bildgalleriet » En mitted kan ha alla de […]
Pyttelite
1

Du får gärna ta en bild på din kisse för det låter som en förtjusande kisse men du kanske bara tingat än.

OberonsMatte
0

Om katten är stambokförd låter det du beskriver som en feltecknad ragdoll.

Jag är inte jätteinsatt eftersom jag inte sysslar med avel, men jag skulle nog gissa på feltecknad bicolor.

Så här skriver Scandinavian Ragdoll Club om färgfel på mitted respektive bicolor:

Mitted:

"Mitted är den vitfläcksvariant på ragdoll som är svårast att få helt perfekt. Några färgfel som en mitted ragdoll kan ha är avsaknad av vit haka, bruten vit strimma på magen, mörka fläckar på de vita framtassarna och mörka fläckar på magen. De får heller inte ha vita fläckar i sina points på andra platser än vad standarden tillåter, tex på öronen eller svansen. Till sist kan det också bli både för mycket och för lite vitt både på bakbenen och på framtassarna"

Bicolor:

"En bicolour ragdoll får inte ha vitt på öronen och på svansen. Den ska heller inte ha färgade fläckar i det vita V:et. Fläckar på benen är inte ett fel, men standarden säger att vita ben föredras så det kan ändå till viss del påverka kattens chanser på utställning. Det gäller även färg som ”rinner ned” från kroppen ner på benen."

Ang bicolor står även följande:

"Genetiken bakom ragdollens bicolour är inte helt enkel och självklar. Vi har nämligen två olika vitfläcksanlag som vi avlar på inom rasen. En ragdoll som till utseende är bicolour har hela fyra olika genetiska uppsättningar som kan ge det utseendet. Beroende på hur man använder de olika genetiska vitfläcksanlagen i avel kan man öka eller minska risken för feltecknade kattungar. Därför är det viktigt att uppfödare inom rasen är väl insatta i genetiken bakom utseendet."

Här kan du läsa mer och även se bilder på hur det ska se ut och exempel på olika "fel" : https://scandinavianragdoll.com/rasen/ragdollens-farger/

Sajtvärd Katter iFokus

Hur ser ragdollens olika färger och varianter ut? Det finns hela 60 olika färger en ragdoll kan ha. Här hittar du bilder på många av dem.
  • Redigerat 2025-01-20 18:36 av OberonsMatte
OberonsMatte
0

Är katten stambokförd och enbart tänkt som sällskapskatt är ett färgfel inget jag skulle bry mig om. Det är ganska få raskatter som är perfekta exemplar enligt rasstandard, men är man intresserad av utställning ska man kanske inte satsa på en uppenbart feltecknad katt.

Sajtvärd Katter iFokus

Obnoxiously
0

Katten kommer inte ha någon stamtavla som jag förstått det, även om båda föräldrarna har det. Så går inte att utläsa något där.
Kan lägga upp en bild när vi hämtat hem henne.
Hon ska bara vara sällskapskatt, så för mig spelar det mindre roll. Men hade varit kul att veta :)

OberonsMatte
1

#5: Om det är en huskatt är rasspecifika benämningar inte relevanta. En huskatt med den färgen/teckningen kallas t.ex. brunmaskad med vitt eller blåmaskad med vitt beroende på färg.

Väldigt tråkigt att uppfödaren utnyttjat stambokförda katter i huskattavel och ännu tråkigare att det finns köpare som är villiga att stödja och uppmuntra så oansvarig skit-avel genom att betala pengar för det.

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2025-01-20 22:17 av OberonsMatte
Obnoxiously
0

#6: Jag är som sagt inte så insatt i detta. Sökte en katt efter att vår katt gått bort och detta såg ut att vara en fin katt. Hälsade på och den hade bra temperament. Var inte orolig eller rädd, så vi beslöt oss för denna. Den är vaccinerad, chippad, avmaskad osv vilket var viktigt för oss. Sen om den har stamtavla var inte superviktigt för oss, eftersom den endast ska vara ett sällskapsdjur och inte användas i avel eller utställning.

Pyttelite
1

#7: Det är viktigt med stamtavla om man säljer katter i rasnamn.

Inte för att du själv ska avla utanför att en stamtavla är garanten för att du får friska katter.

Naturligtvis kan en katt med stamtavla bli sjuk ändå men har du en stamtavla innebär det att man kontrollerat att rastypiska sjukdomar har eliminerats i tidigare led.

• Redigerat 2025-01-21 10:27 av Pyttelite
OberonsMatte
1

#7: Att köpa kattunge från huskattuppfödare är helt förkastligt eftersom huskattuppfödare medvetet (!) utökar ett redan befintligt huskattöverskott som är så stort att 150.000 huskatter lever i hemlöshet.

Det absoluta bottenskapet av huskattuppfödare är de som lurar aningslösa kattungeköpare att tro att det är "raskattungar" som är till salu (för betydligt högre pris än huskattungar vanligtvis säljs för, men utan det ansvarstagande, engagemang och extra utgifter som stambokförd avel kräver).

Kattförbundens viktigaste ansvarsregel är att stambokförda katter INTE får användas i någon annan avel än fortsatt stambokförd avel. Ansvarsfull avel handlar nämligen om ansvarstagande för efterkommande generationER - inte enbart den kull man själv föder upp. När huskattuppfödare ser sin chans att göra extremt oansvariga huskattavel extremt lönsam struntar de blankt i hur många uppfödargenerationers arbete, pengar, tid och engagemang som ligger bakom varje stambokförd katts tillblivelse.

När okunniga, giriga och oansvariga människor uppmuntras att syssla med LÖNSAM överproduktion av huskatter motarbetas alla som arbetar för katters bästa. Den kattunge du köper ser kanske ut som en raskatt, men redan i nästa huskattgeneration kan det födas helsvarta korthåriga kattungar - utan minsta spår av att det fanns stambokförda katter bara ett par generationer bort. Det är vad uppfödaren du valt att stödja bidrar till.

Sajtvärd Katter iFokus

Obnoxiously
1

#9: Tack för ditt utlägg. Jag förstår att detta är en hjärtefråga för dig. Jag kommer absolut inte avla på katten, utan den kommer kastreras direkt den kommit upp i rätt ålder.
Jag kan förstå om det är svårt för kattförbundet att kontrollera all avel som pågår. Är ju väldigt svårt att kontrollera när ungarna inte registreras någonstans, precis som med hundar. Men ja, jag förstår dilemmat. Samtidigt så finns det många många uppfödare som avlar enligt sina linjer och arv som de finner viktiga. Jag tänker att det både finns huskatter och raskatter så det blir över. Tänker att uppfödarna krav på potentiella köpare är något som avskräcker många.

Jag har innan tingningen av denna katt kontaktat de katthem som finns inom 3 timmars avstånd med bil för att se om det finns någon katt som passar vår familj. Detta för att ta en katt som saknar hem i första hand. Kan säga att SAMTLIGA av dessa katthem inte svarat med ett enda ord på de mejl jag skickat ut. Jag har sedan tittat på Blocket på vuxna katter som söker hem och de som funnits under den perioden jag sökt har det funnits information om att antingen ska de bo i ett lungt hem utan barn, hem utan andra djur/katter, hem på landet eller liknande faktorer som gör att katten inte passar i vårt hem.

Denna kattunge kommer från ett hem liknande vårt, med samma antal familjemedlemmar och andra djur, samma typ av bostad och bostadsområde. Den kommer vara van vid liknande hemmiljö som vi har. Vi har i första hand sökt en katt som passar vår familj, både bland huskatter och raskatter och som finns inom ett rimligt avstånd. Har sökt katt med stamtavla också, men där tillkommer det olika krav i samband med köpet t ex att katten ska ställas ut för att få en bedömning eller att katten inte får vistas utomhus och det ska säkerställas med specifika instruktioner enligt uppfödaren beroende på hur man bor, vilket inte heller passar en familj med flera barn där ytterdörr och altandörr står öppen i princip hela somrarna.
Vi har valt en katt som passar vår familj, med eller utan stamtavla.

Ber om ursäkt för mitt vedervärdiga beslutsfattande i detta avseende.
Hoppas du får en trevlig dag!