Ragdoll eller "ragdoll"?
En ragdoll är tragiskt nog alltför ofta en "ragdoll", dvs. en huskatt… Finns nog ingen stambokförd ras som utnyttjas lika hänsynslöst av giriga huskattuppfödare som ragdoll… Huskatter med eftertraktat ragdoll-utseende massproduceras och säljs dyrt på en förkastlig huskattmarknad som värderar huskatter utifrån utseenden och påstådda rasinslag. I annonser och inlägg på sociala medier presenteras huskattkullar helt fräckt som ragdollkattungar. "Reeenrasiga" minsann! Huskattuppfödare skryter (!) om att ha brutit mot kattförbundens viktigaste ansvarsregel och naiva "ragdoll"-köpare kastar tusenlappar på dem i belöning(!). Hur länge ska det vansinnet få fortsätta?
Ragdoll är en stambokförd ras och är alltså alltid stambokförd. Ej stambokförd = huskatt. Stambokförda katter får enbart användas i fortsatt stambokförd avel och får alltså inte användas för att producera huskatter.
Hur kan människor ha så svårt att förstå och respektera en så enkel regel?
Sajtvärd Katter iFokus
Det skulle väl möjligen vara norsk skogskatt som väldigt många långhåriga huskatter saluförs som. 😐
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#1 Säger man Norsk skogkatt tror nog de flesta att man menar (norsk) "skogSkatt", dvs. långhårig huskatt.. Så det är lite blaha blaha på huskattmarknaden även om långhåriga huskatter alltid värderas högre än korthåriga huskatter. Ragdoll är lite mer exklusiv med både lång päls, maskad pälsfärg och blå ögon (även om ragdoll på huskattmarknaden kan se ut lite hursomhelst eftersom varken huskattuppfödare eller huskattköpare är särskilt insatta i vare sig genetik eller rasstandard).
Nyligen såg jag en "ragdoll"-ägare i en fb-grupp som påstod att hennes maskade "ragdoll"-katts mamma var en maine coon.. Vilket inte är genetiskt möjligt med tanke på kattens maskade pälsfärg, vilket jag försökte förklara, men ägaren valde att fortsätta tro på huskattuppfödarens påstående.
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2024-08-27 23:07 av OberonsMatte