Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 79 ggr
[Gunvaldsmatte]
0

Koppel och sele

Ni som har vuxna ragdollhanar, vad har ni för sele och koppel till era. Räcker det med kattsele eller har ni någon form av hundsele? Skulle ett rullkoppel för upp till 15 kg hund vara för tungt för katten att dra ut?
Ursäkta om frågan kan verka dum, men vill gärna veta..

OberonsMatte
0

Oberon hade alltid ett osynligt koppel till mig så han behövde inte sele när han var vuxen, men innan han växte ur den hade han en vanlig Y-sele (med rem mellan frambenen). Den modellen är egentligen helt ok, men banden behöver vara bredare för att vara bekväm.

Min skogishane hann bli nästan fullvuxen innan jag tog med honom ut och eftersom han tyckte att det var jätteläskigt försökte jag hitta en jättesäker sele. Han vägde då närmare 6 kg och jag valde selen Puppia Ritefit Small. Den har vadderade kanter och går att storleksjustera även runt halsen.

Den var inte heller helt säker visade det sig, men det är det nog ingen sele som är..

Som koppel har jag Flexi Comfort 1. (5 meter och upp till 12 kg). När katten drar känns det inte som att det finns något motstånd alls med mitt koppel. 5 meters koppel känns ofta som lite för kort, iallafall när man är på öppna ytor. Jag föredrar rullkoppel med snöre istället för band. Jag har ett med band också, men det ger ett "vinande" ljud när det dras ut som är lite störande och kan uppfattas som lite läskigt för katten.

IMG_0330.JPEG

Sajtvärd Katter iFokus

• Redigerat 2024-11-08 12:22 av OberonsMatte
[Gunvaldsmatte]
0

#1: Tack för svaret!

Selen ser ut att vara så säker en sele kan bli samtidigt som den verkar bekväm. Så den ska jag absolut kika närmare på.

Någon form av koppel kommer det att bli, av den enkla anledningen att det finns en grannhund som tidigare användes för att träna kamphundar, den är jättesnäll mot människor men vill inte riskera att någon av mina katter tror man kan hälsa på honom. (Sigge (husisen) gillar att hoppa upp i köksfönstret när han börjar.) Om jag ska ut när den brukar vara på promenad ringer/smsar jag oftast ägaren och kollar.. Ingen av de andra hundarna är något problem och utekatterna i området är inte heller något problem för mig eller Sigge.