Ragdoll iFokus

Ragdoll

Läst 163 ggr
Kattoken
1

Hoppar inte ragdoll?

Jag är ny med ragdoll. Min 6 månaders hane hoppar ogärna. Mina tidigare katter kunde hoppa upp till 180 cm när dom var unga. Han kommer upp på säng, soffa och ibland på bord men inte högre. Ser frisk, symetrisk och otroligt spänstig ut. Springer och klättrar och landar perfekt när jag släpper honom mot marken men hoppar inte. Ska dom vara så eller kan det vara något fel på ryggen? Googlade och det stod att dom inte gärna hoppar.

Kattoken
0

Han hoppar nu. Även rakt upp. Inte så högt som mina tidigare katter. Men nu har jag triggat honom att springa och han skjuter iväg som en raket. Skulle säkert springa om mina gamla katter i motsvarande ålder.

Kattoken
0

Han hoppar allt högre med min dagliga träning. Jag ska nog få upp honom till 180 cm om några dagar. Jag oroade mig i onödan. Men mina förra katter hoppade automatiskt utan att behöva tränas.

Maria
2

Varför vill du att han ska hoppa?

/Maria

Kattoken
0

#3: Nu hoppar han. Har tränat upp honom gradvis till 140 cm. Mina tidigare katter gjorde det automatiskt. Dock verkar 140 cm vara en maxnivå. Högre har jag inte lyckats. Honkatten klarade 180cm. Men han springer desto snabbare. Som en oljad blixt. Så han är väl en löpare och inte hoppare. Skicklig på att klättra också.