Fodertips till ung Ragdoll hane 6 månader
Vad ska jag ge honom för foder? Jag fick en påse Mjau på köpet och ger påsar med blötmat whiskas et.c 1 gång per dag.
Problemet är att hans avföring luktar en del och ibland kladdig. Han har även gaser som luktar då och då. Mina tidigare bondkatter var nästan luktfria utom någon enstaka gång när dom fick diarré. Möjligen kan detta bero på stress pga anpassa sig till nytt hem även om han verkar ha bott in sig redan.
Eftersom det är en hane och jag planerar kastrera snart så vill jag även förebygga urin och njursten. Min tidigare hankatt (Han var bondkatt med gener från helig birma) hade en del problem med detta från 7 års ålder. Men fick ändå ett långt liv tack vare specialkost och några akuta veterinärbesök.
Gärna tips på kattsand också.
Är det Mjau torrfoder du "fick på köpet"..? Inte av uppfödaren väl..?
Sajtvärd Katter iFokus
Nej påsen med Mjau kom inte från uppfödaren utan från den jag köpte av i andra hand. Ska åka till veterinären och fråga. Jag ger 50% blötmat sen stress över nytt hem. Kanske det som är problemet? Lite bättre idag. Ingen diarrélukt och inget kladd i baken. Men släpper gaser som inte luktar trevligt.
Har fått Hills veterinärfoder och han är bra i magen nu. Kanske berodde allt på nytt hem och att jag använde blötfoder. Kanske fick han bara torrfoder av tidigare ägare? Men jag ska försöka introducera blötfoder senare men vara lite mer försiktig.