Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett04-uppfödning-och-genetik
Läst 5030 ggr
ann67
0

Skendräktighet

Hur vanligt är det att honan är skendräktig? Är det något som skiljer en hona från att vara dräktig eller skendräktighet?

/Ann

ann67
0

Ja för utom att det inte blir några kattungar förstås, men finns det andra tecken man kan se?

/Ann

[Norrbysa]
0

Trodde inte katter kunde bli skendräktiga. Trodde det gällde hundar.. hmmm..

dara
0

tror inte det är så jätteovanligt

englagirl
0

Jag har precis haft en katt som var skendräktig.

Jag var bensäker på att hon var dräktig men på dag 45 så löpte hon om igen.

Juvren var iofs inte lika rosa och stora som hos dom andra av mina missar som varit dräktig men hennes beteende och viktuppgång gjorde ju att jag trodde att hon var dräktig.

Min kompis hade en hona som "gick tiden ut"! hon trodde då vattnet gick att nu snart blir det bebbar….men det kom aldrig några.Hon besökte då veterinären för att röntga katten men han kunde bara konstatera att hon varit skendräktig för där fanns inget!

// lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Alexeys
0

Hej!

Har läst en del om skendräktighet hos katt men har ingen persolig erfarenhet.

Så här står det i Att ha katt en jätte bra handbok som man kan beställa från Sverak……Flört

Om honkatten har haft ägglossning men inte blir dräktig så bildas ändå den gula kroppen, progesteron produceras och FSH produktionen hämmas- honan blir alltså skendräktig. Honkatten löper igen först efter ca 35-42 dagar då den gula kroppen tillbakabildas. Mängden producerat progesteron och östrogen är alltid lägre hos en icke-skendräktig honkatt jämfört med en dräktig. Därför reagerar inte juvret med svullnad och rodnad hos en skendräktig katt.

/ Alex

ann67
0

Hej!

Tack för svar och tips, ska kolla in den boken "Att ha katt" det finns säkert mycket intressant läsning där, vad det gäller dräktig/skendäktighet så är det ju då tuttarna man får kolla in, inte så mycket vikten då eftersom även en skendräktig katt går upp i vikt, ganska lätt att ta fel med andra ord.

/Ann

Evenstars
0

Ja kolla tuttarna. Tuttarna kan dock ändå bli en aning större och rosafärgade, dock inte ofta hallonröda och lika svullna som vid dräktighet.

Jag har erfarenhet av två skendräktigheter…och kanske en tredje på väg Obestämd.

Min första skendräktighet var min första hona och hon gick tiden ut. Åkte till veterinären då det kom en varaktig flytning dag 65. Hon ultraljudades och röntgades, men det var inget där. Hon hade däremot en livmodersinflammation. Om det hade varit något där och hon aborterat/absorberat eller varit skendräktig kunde inte veterinären säga.

---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus

S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll

Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se

Christina

------------------------------------------------------------

Tunahusse
0

Våran hona har nyligen varit skendräktig trodde att hon skulle få ungar när hon började löpa igen. Blev lite ledsna för det hade ju förväntat oss ungar.