Ragdoll iFokus

Ragdoll

Läst 155 ggr
Doodle Nallen
2

Finns det uppgfödare?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hejsan allihopa!
Jag har letat och letat men hittar inte uppfödare i varken Sverige eller nära länder (Norge och Danmark). Det är nämligen några speciella teckningsr jag letar efter, som ses i bild nedan :)
Det är alltså, om jag kommer ihåg rätt, flame point, fawn och choklad. Jag bor i södra Sverige men kan åka lite varsom, helst inom tidigare nämnda länder. Dock uppskattad all hjälp med att hitta dessa teckningar!! :)

Mvh,

OberonsMatte
0

Jag vet inte vilka sidor du har tittat på, men jag skulle rekommendera att du börjar med att titta på vilka färger och mönster som är standard och fullt godkända i Sverige. Om inte annat så för att lära dig mer om rasen. I Sverige är Ragdoll vanligtvis en siamesmaskad katt, dvs. med ljus kroppsfärg, färgade "points" och blå ögon.

Jag förmodar att "flame point" är ett annat namn för rödmaskad. Rödmaskad och alla andra godkända färger finns med 3 olika vitfläcksvarianter; röd colorpoint, röd mitted eller röd bicolor. Med eller utan (tabby)mönster.

Choklad är numera också en relativt vanlig och fullt godkänd färg i Sverige.

Fullt godkända färger är: brun, blå, choklad, lila, röd och creme. Samtliga maskade med blå ögonfärg och i någon av vitfläcksvarianterna colorpoint, mitted eller bicolor.

För att läsa mer om rasen kan jag tipsa om sidor som t.ex. Ragdollklubben och Scandinavian Ragdoll Club. https://scandinavianragdoll.com/rasen/ragdollens-farger/

Sajtvärd Katter iFokus

Hur ser ragdollens olika färger och varianter ut? Det finns hela 60 olika färger en ragdoll kan ha. Här hittar du bilder på många av dem.
OberonsMatte
0

För att leta SVERAK-registrerade uppfödare rekommenderar jag den här sidan: https://www.köpakatt.se/kattannonser/

Sajtvärd Katter iFokus

Sök bland våra kattannonser. Sortera på ragdoll, maine coon, brittiskt korthår, norsk skogkatt mm. Trygga köp av uppfödare i SVERAK.
Doodle Nallen
0

#1 jag tittade efter färg och teckningar som är godkönda i Sverige och började sedan leta. Tycker det är svårt att hitta uppfödare till röda och bruns ragdolls här i Sverige, hittade bara i Nederländerna ://

OberonsMatte
1

#3: Kollade lite snabbt på Blocket och hittade en kull med rött direkt. Kullen finns i Lund. Kollar man på Blocket får man dock vara noga med att rensa bort de som inte är stambokförda eftersom benämningen Ragdoll ofta missbrukas av huskattuppfödare.

https://www.blocket.se/annons/skane/ragdoll_sverak/1206014248

Sajtvärd Katter iFokus

🐱 - 13000 kr - Katt - Ängelholm - Söker du en bästa vän? SE*Sweet Estelle´s har en fantastisk kull med fem ljuvliga ragdollkattungar som söker sina framtid...
OberonsMatte
1

När det gäller choklad vet jag att t.ex. uppfödningen SE*Point Lookout har det i sin uppfödning och de finns i Örkelljunga.

Sajtvärd Katter iFokus

Doodle Nallen
1

Ah shit, tack så jättemycket! Kanske inte letade noga då😅😅

trissmillion
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Vet att detta är en Ragdoll tråd MEN om du är öppen för andra raser än Ragdolls så har jag en Neva Masquerade hane med färgen rödsilveragoutimaskad-vit (ds 09 21) på 6 veckor.
Helt underbar ras, lite mer aktig än Ragdolls, har enklare pälsvård och tovar nästan aldrig, helt bedårande mer hundlika personligheter.

Annars önskar jag dig lycka till med sökandet :)

Uppfödare - Neva Masquerade (Sibiriskkatt)
Instagram: @trissmillion @PetsAvenir

• Redigerat 2024-08-06 09:24 av trissmillion
Cat71
1

På bilderna ser det ut som att du efterfrågar solida, sepia och mink, dvs en Cherubim som är rasvariant av Ragdoll som inte är godkänd i Sverige även om den är det i andra förbund. Varianten är mycket populär i just Holland. Min dotter (som jag delar uppfödning med) är väldigt sugen på att importera en brun Cherubim Ragdoll, så hon har kollat upp det.

Det har funnits en uppfödare i Sverige (tror hon heter Mirjam Pettersson) som tidigare fött upp varianten och sedan lagt ned. Men tror att hon kan ha återupptagit sin uppfödning.