Ragdoll iFokus

Ragdoll

Läst 183 ggr
[Gunvaldsmatte]
1

Snart flyttar han hit

Nu har jag fått datum när min nya kille (kattkille) ska flytta hit. Jag har bokat tågbiljett till oss, så vi kommer hem. Längtar så jag nästan spricker.
Det blir lite att stå i.. Ordna med kattvakt till min husis, välja vilken transportbur som blir bäst (barnvagnstransportbur eller hård transportbur).
Och så klart längta tills det blir dags.. Funderar om jag ska köpa en julkalender och ha för att räkna ner..

OberonsMatte
0

Så spännande! 😀 Vilket datum blev det?

Sajtvärd Katter iFokus

[Gunvaldsmatte]
2

#1: Jag hämtar honom vid lunchtid 14/12. (Tänker att det bör räcka med 1,5 timme hos uppfödaren.) Så jag har bokat vandrarhem 13-14/12 och fått tag på kattvakt till min husis. Får se om jag passar på att träffa någon vän på fredagkvällen 13/12 eller om jag bara strosar runt i Göteborg..
Tåget hem från centralstationen tar bara 1,5 timme. Ska bli så skoj att få hem honom..

[Gunvaldsmatte]
1

#1: Glömde skriva att det blir såpass långt fram för att uppfödaren kastrerar sina katter som hon säljer till sällskap. Det tycker jag är en fördel, även om det inte skulle vara möjligt med kattungar mellan en ragdollhane och en kastrerad huskattshane, så finns det tyvärr alltför många som inte kan vara ärliga när de köper katter..

OberonsMatte
1

#3: Det är en väldigt stor fördel att kattungen kastreras före överlåtelse! Inte minst för köparen som slipper tänka på att det måste bokas in och göras inom snar framtid, men också att det är ett fint "kvitto" på att uppfödaren tar stort eget ansvar och vill det bästa för både rasen, köparna och de enskilda kattungar som fötts upp.

Sajtvärd Katter iFokus

[Gunvaldsmatte]
1

Har fått besked ifrån uppfödaren att han blivit kastrerad nu, då hon fått tag på en veterinär som kunde göra det tidigare och att jag kan hämta honom på fredag..
Så nu ska jag ordna det sista inför flytten, men det är inte mycket kvar.
En gallergrind ska upp, så att de kan lära känna varandra lite innan jag sätter ihop de..
Sigges kattlådor ska flyttas, så att han kommer ha tillgång till de. (Ena idag och andra när jag kommer hem på fredag.)
När jag kommer hem på fredag ska jag också fylla på en kattlåda i badrummet med den sanden han är van vid.
Så ska jag bestämma mig slutgiltigt för vad han ska heta här hemma, just nu lutar det åt Junny..

OberonsMatte
0

Vad spännande! Alltid lite extra spännande när det finns en befintlig katt som också ska lära känna nykomlingen. Kommer du vara ledig efter helgen också?

Sajtvärd Katter iFokus

[Gunvaldsmatte]
1

#6: Jag har bytt pass på jobbet, så jag kommer vara ledig i 5 dagar på rad innan jag går tillbaka till jobbet..
Sigge har bott på katthotell när han var yngre och fick bara lovord därifrån, så jag har goda förhoppningar om att det ska gå bra..

OberonsMatte
1

#7: Ja, det går säkert bra! Trygg befintlig vuxen katt + ragdollkattunge brukar inte vara några problem. Som ägare vill man såklart ändå "vara med" och se hur relationen stärks (om inte annat så för att det är så roligt), så bra att du fick några extra dagar ledigt iallafall.

Sajtvärd Katter iFokus

[Gunvaldsmatte]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

#8: Bjuder på några bilder på Sigge. På ett par bilder ser man även hans bror som jag tyvärr var tvungen att avliva akut p.g.a. sjukdom.

OberonsMatte
0

#9: Så fina båda två! Rolig och personlig teckning på Sigge och han ser väldigt snäll ut tycker jag. Hoppas att han ser lika snäll ut när han får se sin nya "lillebror"! Eftersom han är van vid att ha en nära kattkompis kommer han säkert uppskatta att få en ny, men första reaktionen är alltid spännande att se, särskilt när det är första gången en ny katt flyttar in.

Sajtvärd Katter iFokus

[Gunvaldsmatte]
0

#10 Så är det helt klart. Det är just för säkerhets skull som jag har grinden, men skulle inte vara förvånad om de bor ihop inom en vecka..
Han är jättesnäll, kommer ifrån början från ett vanvårdshem men efter ett tag började han tycka om sällskap mer och mer, innan matte dög så var det bara brorsan som gällde. Nu är han framåt och gosig som få.

OberonsMatte
1

#11: Härligt att du fått honom att känna sig så trygg!

När jag tillfört kattunge till befintlig kattgrupp har jag bara behövt hålla dem åtskilda i ett fall och det var p.g.a. att kattungen (!) blev så rädd för (överväldigad av) de 3 vuxna katterna jag hade då (trots att de var vänliga, neutrala eller höll sig på avstånd). Det är nog väldigt ovanligt att det är kattungen som reagerar starkast (jag blev iallafall väldigt förvånad), men så kan det också bli ibland. Det var min nu 13-åriga birma som var kattungen, men redan dag två hade han redan blivit kompis med min dåvarande ragdoll Oberon (som var så snäll och förstående, men obotligt nyfiken på sin lilla osäkra birmakompis).

Sajtvärd Katter iFokus

[Gunvaldsmatte]
2

Det har gått bra, han var så snäll både på buss, pendeltåget, tåget och i bilen. Eftersom det endast var lite rangfräs så lät jag de vara tillsammans på en gång och nu 1 timme senare så är det fortfarande ok mellan de. Behövde bara säga till en gång, så nykomlingen skulle få gå på toa i lugn och ro. I övrigt ingenting..

[Gunvaldsmatte]
2

Det har gått jättebra! De leker och tvättar varandra. Så härligt att se..