När gå över till vuxenfoder?
Har en kastrerad ragdollhane som blir 1 år den 6 juli.
Hans kattungefoder börjar ta slut så jag tänkte att eftersom han börjar närma sig 12 månader och jag inte vill riskera att han blir överviktig så köpte jag en säck vuxenfoder (four friends shiny coat) istället. Självklart har jag kattungefoder kvar så jag kan göra en mjuk övergång.
Men började tänka att jag kanske va lite för snabb nu och borde vänta lite längre i och med att en ragdoll växer lite längre…
Är det dumt att sluta med kattungefoder eller kan jag gå över till vuxenfoder?
Han väger 4,7 kg och har ätit Royal canin persian kitten.
Sen är jag nog lite ivrig att byta foder för att Four friends har mer animalisk protein än Royal canin…
Ville inte krångla för mycket och byta från RC till Four friends kittenfoder heller.
Självklart är det väldigt individuellt från olika katter när man går över från kattungefodret, men tänkte höra vad ni tror är lämpligast då jag blev lite osäker nu.
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Min kull jag har hemma äter redan blandat kitten och vuxenfoder och dom är 9 veckor, dom tar skålen som står närmst ;) Tidigare ungkatter har jag bytt över till vuxen ganska tidigt eftersom jag även har haft vuxenkatter och det har inte blivit något fel på dom :)
Så det borde inte va nå problem att byta nu trots att han fortfarande växer?
Tänkte om han behövde de där extra fettet som är i kattungefodret medan han växte. Men jag är som sagt inte så förtjust i Royal canin och skulle gärna vilja byta till four friends som jag fått höra är bättre.
Tycker pälsen har blivit sämre på sista tiden har jag inbillat mig så också lite därför jag är lite snabb med att vilja byta.
Min första ragdoll så vet inte riktigt hur pälsen ska va men.
/Elin
Mammas katt bytte till vuxenfoder väldigt tidigt och hon väger nästan 7 kg så inte växt hon sämre, tvärtom ;) Det blev en tjockis :P
Hehe, då kanske jag inte behöver oroa mig då :)
Han fäller nå enormt just nu också och har gjort de väldigt länge, vet du om fodret kan påverka de nånting?
Vet iallafall att det funkar så med hundar, hunden fällde nå enormt innan tills vi bytte foder, sen fällde han knappt nånting, inte jämfört med tidigare iallafall…
/Elin
Fällningen vet jag däremot inte om det påverkar, men det är möjligt.
Jag fick rådet av veterinären att byta till vuxenfoder då hon tyckte att min 6 månaders hona var lite för tjock när hon kastrerades. Innan hade jag kört på kitten till både henne och ettårshonan.
Jag håller på med övergången nu, har tagit det väldigt långsamt. Är kanske över på vuxenfoder helt efter ca 6 veckor.
Men jag känner mig lite orolig ändå, tänk om det är för tidigt?

En katt kan leva bra på kattungefoder hela livet, om det är ett bra foder och de håller bra vikt behöver man aldrig byta till vuxenfoder. Och enligt mig ska man aldrig ge kastrat/diet foder till en katt, förutom som godis. Detta pga att kastratfoder innehåller mestadels spannmål och de har dragit ner på fettet. Den kombinationen gör att de flesta katter går upp i vikt i stället för att hålla vikten.
Alla olika foder som finns för vuxna katter, kastrerade katter, utekatter, innekatter är säljknep från fodertillverkarna. Katters matsmältningssystem är lika. Katter är strikta köttätare och det har gått för kort tid i evolutionen för att det ska ha hunnit ändras. Torrfodret kom på mitten av 1900-talet och katter har klarat sig bra på att endast äta kött tidigare.
Det man ska titta efter på en foderpåse är att det ska innehålla så mycket kött som möjligt, så lite spannmål som möjligt (helst inget) och fettnivån ska ligga på minst 20%.
Bra torrfoder är tex Applaws, Acana, Orijen, Ziwi Peak, Porta 21 Sensible.
Det bästa är att ge blötmat eller barfa en katt. Regeln man kan ha är att all blötmat som är fullfoder är bättre än vilket torrfoder som helst.
En bra sida att läsa om kattfoder är catinfo.org. (Visst det finns inga källor men om man har läst andra vetenskapliga studier och artiklar så vet man att det stämmer).
Jag tror säkert kattungar kan leva på kattungefoder hela livet och må bra av det.
Men om dom börjar bli lite tjocka då? Frågan är ju om det inte är bra att äta vuxenfoder vid 6-7 månaders ålder? Eller är det okej?
#8 Om en katt blir tjock så får man helt enkelt begränsa mängden foder och gärna aktivera katten mer så att den får ordentligt med motion. Funkar på samma sätt som för oss människor. 🙂
För övrigt så håller jag helt med i det #7 skriver.

#8 Så länge det är ett bra kvalitetsfoder spelar det ingen roll om det är kattunge- eller vuxenfoder. Det är ju aldrig farligt att gå över till vuxen foder för tidigt. Om det då inte gäller Royal Canin förstås där vuxenmaten innehåller för lite fett tom för en vuxen katt och väldigt mycket spannmål, så där vet jag faktiskt hur katten skulle må.
Om en katt går upp i vikt skulle jag gå över helt på blötmat. Jag har en huskatt som gick upp väldigt mycket i vikt på Royal Canin och Eukanuba. När jag satte honom på blötmatsdiet har han gått ner från 8,4 kg till under 7 kg och håller nu en stadig vikt.
Min ragdoll vägrar blötmat förutom att slicka upp lite sås. Men hon håller bra vikt på Applaws.
Min poäng i #7 är att man inte ska lita sig blint på fodertillverkarna med alla deras olika foder för alla möjliga sorters katter utan att man ska ha koll på vad en katt behöver och kolla innehållsförteckningarna tills man hittar ett foder som passar sin katt men att det ska vara bra innehåll.
#10 Måste erkänna att jag själv har lite svårt för den där typen av texter, som catinfo.org är ett exempel på.
Det finns ju inga som helst vetenskapliga belägg i texten, utan slutsatserna verkar vara gissningar som bygger på någon slags hemsnickrade teorier om "vad som är naturligt". Liknar nästan religiösa övertygelser, och framförs ju också med den energin.
Gissningarna kan såklart vara helt riktiga, men det hela skulle få en helt annan relevans om det exempelvis fanns någon studie som på något sätt visade att katter mår sämre av 25% vegetabiliskt protein än 5% eller 0%. Vad är problemet med en skvätt vegetabiliskt protein, typ, mer än att det är "onaturligt" och inte bidrar med lika många byggstenar som det animaliska?
I #7 läste jag "Visst det finns inga källor men om man har läst andra vetenskapliga studier och artiklar så vet man att det stämmer."
Mitt problem är att jag inte hittat de här vetenskapliga studierna och artiklarna, hur jag än letat. Så om någon har tid och lust får man jättegärna länka, hänvisa eller hinta på annat sätt. För jag är väldans nyfiken.
Tills dess tänker jag betrakta gissningarna på catinfo.org med samma skepsis som jag betraktar torrfodertillverkarnas reklam.
Tack för hjälpen med letandet i förskott!

Jag hittade inte studien förut men här är en:
http://stud.epsilon.slu.se/4775/1/blixt_p_120910.pdf
I den finns det även många källhänvisningar till medicinska artiklar och böcker om man vill läsa vidare.
Visst ska man vara källkritisk, det är nåt även jag har lärt mig. Men man kan även använda lite sunt förnuft. Hur mycket vegetabilier ska en strikt köttätare äta? Är det rimligt att tex Royal Canin byter ut köttprotein till vegetabiliskt protein för att få upp %-halten?
Problemet är ju foder som innehåller mer vegetabiliskt protein än animaliskt. Studier har visat att sen torrfoder har introducerats på marknaden har katter blivit sjukare. Diabetes och njurproblem har tex ökat markant. Katter kan se ut att må bra på insidan men man vet oftast inte hur insidan ser ut innan problemen kommer.
Jag tycker att det är förkastligt att många veterinärer förespråkar kastrat- och dietfoder till katter utan att ha den blekaste aning om hur fodret är uppbyggt och vad en katt egentligen ska äta. När man börjar ifrågasätta slår de oftast/alltid dövörat till.
#12 Jag letade just efter samma studie eftersom jag hade länkat till den i en gammal tråd på katter.ifokus. Mycket tänkvärd och upplysande läsning.
Att ge en katt spannmål är för mig lika knasigt som att jag skulle få för mig att slänga nötfärs i hästens krubba för att få upp proteinhalten i maten. Näe, nötfärs till katten och lusern till hästen. 🙂

#13 Haha ja det var just den jag letade efter förut också 😃
Hittade den bland andra trådar om mat jag skrivit i. Insåg nu att det var ju just du som hade länkat till den 😞
#12 Den där sammanställningen hade jag inte sett. Tack! :) Men den visar ju bara det jag säger. Att de studier som gjorts, och presenteras i sammanställningen, inte visar några hälsorisker med att käka lite kolhydrater och vegetabilier. Hur gärna man än vill så verkar inte fodret vara boven, så länge katten får i sig vatten. Det är ju bara att läsa innantill.
Att det kanske är bortkastade pengar för husse och matte om de betalar lika mycket för grönsaker som för kött är en sak, att påstå att grönsakerna är skadliga något helt annat.
Det är lätt att ledsna på alla sådana predikningar, som i stort sett bara bygger på någon slags mänsklig uppfattning om vad som är "naturligt", och på papegojande av texter som den på catinfo.org.
Att saker upprepas 1000 gånger gör dem inte mer sanna för det.🙂

#15 Men om du kollar i abstact högst upp står det även "The cat has evolutionary become an obligate carnivore", vilket betyder strikt köttätare. Sen beror det på vad du menar med lite vegetabilier?
Om ett katt är strikt köttätare förstår jag inte varför man ska ge dem en massa spannmål att äta?
Man kan även läsa vidare i artiklar som finns med i källhänvisningen. Många av artiklarna finns på Google Scholar.
För övrigt är väl det mest "onaturliga" vi utsätter våra katter för att kastrera dem och stänga in dem. Om man nu ska jämföra och leta hälsorisker genom "sunt förnuft".😉
#16 Problemet är nog att katten inte kan läsa på catinfo.org, eller på sådana här forum, så den vet kanske inte om att den är en "strikt köttätare", eller ens vad det betyder.😉
För att förtydliga mig lite så menar jag såklart inte att grönsaker är bättre än kött. Jag har bara ledsnat lite på alla som tvärsäkert hävdar att 0% spannmål är det nya svart, när vetenskapen säger något annat.
Extra mycket har jag ledsnat på dem som underförstått menar att hussar och mattar som inte byter till 0% spannmål är dåliga hussar och mattar, utan att ha ett dugg på fötterna.
Nu menar jag ingen i den här tråden, och jag menar inte att jag ledsnat så att jag är sur. Jag är glad.😃
#19 Grönsaker och spannmål är inte samma sak så de bör inte blandas ihop. Båda är vegetabilier, eftersom de kommer från växtriket, men spannmål är säd vilket är väldigt stärkelserikt och det är stärkelsen som ställer till det för både katter och människor. Grönsaker är inte stärkelserika men innehåller desto mer fibrer (och även vitaminer) vilket är bra för oss människor. Katter har inte lika stor nytta av det. Deras tarmsystem är väldigt kort och kräver födoämnen med hög smältbarhet för att de ska hinna ta upp näringen i tarmen innan maten passerat igenom. Om en katt äter väldigt mycket svårsmält mat så kan den tillslut får näringsbrist.
Att detta diskussionsämne upprepas många gånger är för att det faktiskt finns en stor sanning i det. Inget som sägs bara för att irritera med andra ord.
Har nu börjat gå över lite försiktigt till Four friends och det verkar va väldigt uppskattat då han verkar föredra att äta upp Four friends bitarna först och lämnar kvar hans gamla RC foder, man ser att han sorterat ut dem ur skålen…
Han äter av båda men FF verkar va mer poppis ;)
/Elin
#21 Härligt Eliinn
, och förlåt om din tråd blev lite kapad.
#20 Vi hörs i någon annan tråd. Jag orkar ändå inte. :)

#19 O jag blir trött på folk som inte kan tänka längre än till fodertillverkarna. Nej jag säger inte att de är dåliga mattar och hussar. Men när man skaffar sig en katt kanske man ska läsa på lite om dess näringsbehov?
Jag har än så länge länkat till två olika sidor, varav den ena refererar till ett 30-tal vetenskapliga artiklar där man kan fortsätta att läsa om riskerna med just torrfoder och spannmål. men jag har tyvärr inte sett en enda artikel från dig som stödjer att spannmål är bra för en katt att äta. Har du någon vetenskaplig artikel som stödjer att spannmål är bra för en katt som inte är sponsrad av någon av de stora fodertillverkarna?
Nej en katt kan inte läsa artiklar. Det är väl vad ens matte och husse är till för? Jag förstår inte varför man inte kan lägga ner tid och lära sig om en katts näringsbehov när man kan göra det för tex hundar eller hästar.
O nej en katt ute i Sveriges natur på vintern är inte naturligt.
#23 Nu vrider du väl ändå till det lite. Ingen har ju påstått att spannmål är bra på något sätt. Men när man tvärsäkert påstår att kolhydraterna i annars bra foder ger högt blodsocker och övervikt så har man ju inget stöd i vetenskapen du länkar till. Läs innantill. Det är bara på kattforum som "forskning visar". :) Nu kommer jag att tillbringa den närmsta tiden i ett tält på ett fjäll utan mobiltäckning, så vi får fortsätta diskussionen någon annan gång, i en annan tråd. :)