Applaws magnesiumhalt?!
Är det någon som kan verifiera att den ligger på 0,08 % för då kan kag absolut tänka mig att byta till det fodret:), jag tänker på den med kycklingsmak! Med vänlig hälsning, S*Fabolousdolls
Ett tipps är att maila till applaws då får du gratis provpåsar. Det gjorde jag och det tog bara några dagar.
#1 råkar du ha deras email kvar hittar bara till England ej Sverige! Med vänlig hälsning, S*Fabolousdolls
Det är den i England du skall använda så du måste skriva på engelska. De har ingen Svensk representant ännu.
Jag har gjort en beställning av Applaws på 2 kg för att göra ett långtidstest. Det får bära eller brista, jag hoppas på att känsliga magar blir ett minne blott. Om inte åker fodret ut och jag har lärt mig en läxa.
Detta med magnesium, vart kommer farhågorna från gällande nivå på magnesiumhalt?
Magnesium finns ju naturligt i kött och borde inte vara någon fara för katter att äta.
Vi har kattungar 
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/
Ja man får ju testa annars vet man ju inte! Max rekommendationen är 0,09% för magnesium! Man får vara försiktig med de känsliga ragdoll njurarna, för att förebygga problem, för en katt med njurproblem är inte det lättaste att ta hand om, sen förkortas livslängden avsevärt! De kan ju bl.a. få urinsten osv. Mat industrin är tyvärr som den är, folk vill tjäna pengar och skiter i folk och djurs hälsa, det är vårt ansvar som individer att vara pålästa och välja rätt kost… Men som sagt det här med Applaws verkar som ett bra val, men det återstår att se… Med vänlig hälsning, S*Fabolousdolls
Men i porta 21 finns tex tranbär vilket motverkar problem med njurarna.
#3 och 6 tack! Jo precis, det väger säkert upp då tranbär är super för urinvägarna! Med vänlig hälsning, S*Fabolousdolls
Farhågorna kommer ifrån att man vet att hög magnesiumhalt i torrfoder är kopplad till struvitstensbildning. Hög magnesiumhalt i kombination med lågt vätskeintag och förhöjt urin-pH ger en god miljö för struvitstensbildning (#7 tranbär eller ej).
Hög magnesiumhalt i blötmat eller kött spelar inte lika stor roll eftersom katten då får i sig mycket vätska vilket innebär att katten får hög urinvolym och låg specifik densitet.
Kött innehåller f ö inte alls mycket magnesium, men hela bytesdjur gör det (0,10-0,18%).
#8 Tranbär borde ju påverka eftersom det just reglerar PH-värdet i urinen och gör urinen surare vilket minskar risk för uvi och urinsten.
Sen är det klart att katterna behöver dricka mer när de äter torrfoder men det gäller alla torrfoder.
Nej, tranbär förebygger UVI (bevisat egentligen bara hos kvinnor med återkommande UVI) inte genom att sänka urin-pH utan för att de innehåller en substans som hindrar E. coli från att fästa på slemhinnorna i urinvägarna. E. coli kan då inte växa till och orsaka problem.
#10 Då hade jag helt fel. 😞
#8 Tack för bra svar 🙂
Vi har kattungar 
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/
#5 Jag blir lite nyfiken, vad har du för belägg för att vår ras ska ha extra känsliga njurar än andra raser inklusive huskatter?
//Brittmarie
S*Tallkottens Ragdoll
Förlåt men… BARF! 😃
Over and out..
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
#13 rekommendationen 0,09% magnesium är generell och ej bara för ragdoll, kattnjurar är generellt känsliga och vi vet att ragdollen har benägenhet för njursjukdommar, därför ultraljudar vi ju njurarna: Bra info om njurar här: http://www.ragdollklubben.com/avelochhalsa/halsoprogram/74-ultraljud-njurar Mvh S*Fabolousdolls