Hur stort klösträd till en kisse?
Ni som bara har en ragdoll, hur stort är ert klösträd? Eller hur stort behöver en ragdoll för sig själv? Visa gärna bilder på ert klösträd ! :)
Vi har en ragdoll och har Kattens no1 Oskar. Tillsammans med en soffa funkar det fint men kommer nog bygga ut pelarna lite. De är bara 60 höga vilket kommer vara för kort när han är fullvuxen tror jag. :-)
Jag har två stycken träd till mina tre raggisar.
Ett "halvträd" som bara har tre nivåer (ingen bild) och ett från golv till tak:
Vi har kattungar 
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/
Okej :) men köpte ni ett stort klösträd direkt när ni fick hem den första katten? Eller hade ni mindre klösträd/klösbräda då?
Köpte ett klösträd innan
Vårt stod färdigt när han kom. När vi först såg det tyckte vi det kändes alldeles för stort för honom. Han själv tyckte det var alldeles lagom. Han har ett kattungeklös, ca 50 cm högt som han sover i också. Funkar bra på resa men inte till mkt mer.
#3 och #7
Hur håller "hängkorgarna" för tunga raggisar? Jag har varit inne på att köpa ett träd till men varit lite tveksam till de med korgar för jag är rädd att de skall vika sig.
Våran förra höll tills han blev ett år och hade en vikt på 5 kg efter det så gav korgarna vika och tillslut gick en av så dom är inte supersäkra.
Än så länge har dem hela, har haft dem i ca 10 månader. Dock kan det bero på att bara min ena kisse ligger i dem och då inte ens varje dag! :)
#8 Harkel…..min ena korg har gått sönder, det går säkerligen att laga men jag har inte gjort det.
Jag vet inte hur det gick till, kanske en av katterna låg i korgen och en annan fick för sig att hoppa dit från den högsta höjden 🤔.
Så här med facit i hand så hade man vid monteringen kanske kunnat stärka upp korgen själv på något vis.
Jag var medveten om det från början men kände att det häller så länge det håller. Övrig konstruktion är bra.
Den stora nackdelen kan jag tycka är att det är sämre rep kring pelarna än vad det är på mitt "lilla" träd som är av bättre kvalité.
Redan efter 1 år är det ganska rejäla slitningar.
Vi har kattungar 
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/
Jag har ett stort och ett betydligt mindre klösträd som i stort sett bara är en klöspelare med en igloo längst upp - och det är det klösträdet min katt ligger i mest. Hon rör knappt det stora, så det hade jag kunnat klara mig utan.
Tror det beror mycket på katten själv och hur det ser ut hemma hos dig, för man ska ju ha ett "flow" i lägenheten med olika höjder, men min kisse ligger hellre under soffbordet eller i sin grotta än uppe vid taket. 🙂
~ ellinor
Jag har ett klösträd som påminner om #3, är nöjd, köpte det när jag skaffade min 3e katt (husis, ragdoll, husis i den ordningen). Har en liten ragdoll så för henne är det inga problem, stora husisen väger 5,7kg numer och än så håller den för honom, har väl haft den i ca 1,5 år eller mer.
Vi har köpt ett medelstort träd men eftersom sisalrepet är lite sisådär klädde jag om med nytt sisalrep över som nu kommer hålla i flera år. Nedan har du en länk om tips då stolparna bör vara lite större än standard för att katterna blir så tunga för det mesta.
jag tog även ett skrivbordsben från ikea satte på konstruktionslim och rullade runt sisalrep och satte på en extra pelare på med hjälp av buntband efter hål i plattan.
http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/klostrad_stora_katter
Jag köpte ett mellanstort till att börja med. Vår Lykke älskar att ligga och snusa på översta hyllan. Hon älskar att hoppa direkt upp på den ifrån ryggstödet på en fåtölj som står intill. I början klättrade hon upp nerifrån men det är ingen sport mer… Jag tror att detta räcker en till två månader till sen får jag nog satsa på ett kraftigare träd. Hon är 4,5 månad nu.