Avla på feltecknad hona?
Hur ställer ni er till att avla på en feltecknad hona, jag har en kattunge som inte är tingad i kullen, en blå true bicolor men som har vitt i ena kanten på örat. Hon är till salu och i första hand så ska hon säljas, men hittar jag ingen köpare så blir hon ju kvar. Jag hade tänkt spara en av den här teckningen från början, men har tänkt mig en som går att ställa ut. Det hela är ju alltså OM jag inte får sålt henne.. Vad jag har förstått så kan feltecningar gå i arv? Men samtidigt så är det ju många rätt tecknade som får feltecknade också, båda henne föräldrar är perfekta i teckning (colorpoint + true bicolor). Och som sagt, förhoppningen är att hon blir såld men jag har börjat fundera lite på vad som ska hända annars. Om ni vet någon som vill ha en söt liten tjej så säg till, leveransklar 16/7. Har tyvärr inga bra bilder på örat.
Jag har ingen aning för jag kan inget om just ragdoll, jag halkade bara in på din tråd av en slump.
Jag måste bara säga SHIT vilken fin katt!!!! Helt oerhört söt!! Och bilden var jättefin också <3
Ville bara säga det :-)
Kram
Bondmoran
Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu
Detta har ju diskuterats innan och om typen är passande för avel så gör en felteckning inte så mycket. Men om man "lika gärna" kan vänta tills nästa dyker upp så kanske man ska göra det istället. Men jag ser inget fel i att avla på ett feltecknat öra :D om hon har bra temperament och typ. Lycka till med sötisen
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
Typ och temperament går före enligt mig. En feltecknad får korrekt tecknade ungar och vice versa det är så olika men jag vet många som avlar på katter med några småfel här och där men 1 av 5 kanske ärver något av dessa men inte alltid.
Jag håller med om att temperament och typ alltid går före teckning!
Tycker du ska köra om det känns rätt!
Jag hade en liten feltecknad som blev kvar, men den kändes ej rätt för mig, katthjärtat ville, men förnuftet fick säga att ragollen var lite för liten för min smak!
Mvh
S*Fabolousdolls
Typmässigt är hon inte bäst i sin kull, men blir hon kvar så har jag ju tid på mig att se hur hon utvecklas, skulle jag känna sen när det är dags att hon inte är tillräckligt bra så får jag väl avstå. Men helst vill jag ha sålt henne eftersom jag tycker det räcker med 3 katter och 1 häst just nu. Hennes temperament är helt underbart däremot :) En annan sak som gör mig fundersam är att hennes mamma i båda sina två kullar (hon ska inte ha fler) har fått en unge med svansknick, är det stor risk att det går i arv till Amelia, hon har normal svans.
Jag fick en feltecknad i min kull, fast både mamma och pappan är rätt tecknade. Tror inte alltid det går i arv. Det blir så ibland slumpmässigt. Tror feltecknade kan få rätt tecknad och tvärtom.
Min fick vit svanstipp ;)
#7 Gud så gulligt, ska dom inte användas till utställning är det ju sånt som gör dom lite extra personliga ;)
Man pratar om ärftlighet vid svanskick så det avlar man aldrig på har jag fått lära mig, men har honan ej svanskick så bör där inte vara några problem att avla på henne!
Förstår vad du menar ibland kan det bli för mycket med katter därhemma man ska ju ha tid för dem också!
Mvh
S*Fabolousdolls
En del menar att man får mer felteckningar på true jämfört med HM bic. Jag vet inte själv, jag har bara HM bic i avel. Och de ger både fel och korrekt teckande. Själv parade jag min en HM hona med en true, och mittedungarna blev korrekta med bic ungarna för mkt vitt… Jag har helst HM i avel, men som sagt, typ går före färg. Behåller en "feltecknad" hona nu, för mkt vitt på kroppen men inget på svans eller öron, och henne gillar jag så mycket typmässigt, så det känns som det kvittar helt.