Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 2142 ggr
[Djupdal]
2013-07-16 18:36
0

"hemmiljö"?

Sitter och tänkte försöka få ordning på en hemsida, och klurar på vad man behöver ha med. Har kollat runt lite hos andra, så att man inte missar något väsentligt, och det är då det slagit mig:

Är det lag på att ha med ordet "hemmiljö" högst upp på sin hemsida om man är ny ragdolluppfödare? Eller är det bara något som Sverak eller någon av rasringarna hittat på?

Vad jag känner till finns det inte en enda uppfödning i hela landet som bedrivs på något annat sätt, så det verkar ju rätt osannolikt att 95% av alla uppfödare satt sig ned och spontant fått för sig att det på något sätt tydligt behöver påpekas. Så något lurt är det…

Vad tror ni, vågar jag utelämna "hemmiljö"? Eller är det säkrast att skriva dit det?

[Isadolls]
2013-07-16 18:41
0

Vet ej om nån hittat på det. Jag skrev det på min hemsida efter kollat på andras. Dom flesta har väl det i "hemmiljö" :))

OberonsMatte
2013-07-16 19:20
5

Fast det finns iallafall uppfödare av andra raser som har så många katter och katter separerade från varandra i olika utrymmen att det inte längre är vad jag kallar för normal hemmiljö. Skriver man "i hemmiljö" utgår jag ifrån att katterna behandlas och värderas som familjemedlemmar i första hand och inte enbart som avelsdjur.

Sajtvärd Katter iFokus

[Isadolls]
2013-07-16 21:55
0

Håller med #2 ;))

Fabolousdolls
2013-07-16 22:15
0

Det finns tyvärr även dem som har fertila hanar i bur, speciellt i andra länder vad jag förstår, det kan väl därför kännas som ett betryggande ord för köparen att veta att de lever med familjen som en del av familjen, då det faktiskt inte är en självklarhet… Med vänlig hälsning, S*Fabolousdolls

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

[Isadolls]
2013-07-16 23:00
0

Fast det borde vara en självklarhet om man är mån om sina katter. Det är ju ens familjemedlemmar….♥

[Djupdal]
2013-07-16 23:56
3

Då kanske jag kan dra till med "behandlas och värderas som familjemedlemmar i första hand och inte enbart som avelsdjur" kompletterat med ett "sitter ej i bur"?

Så blir det tydligt vad jag menar, jämfört med att berätta att jag och mina tre katter bor i hemmiljö. Och lite unikt.

Vem vet, det kanske blir en ny standardtext som 95% kopierar om ett par år.Skämtar

OberonsMatte
2013-07-17 00:19
2

#6 Om man formulerar sig enligt vissa standardformuleringar som t.ex. "i hemmiljö", eller om man hellre låter det framkomma genom personliga, varma och individuella beskrivningar av katterna gör man som man vill, men om man utesluter allt som ger en mjukare och mer personlig framtoning känns det som ett klart minus för mig som eventuell köpare.

Sajtvärd Katter iFokus

meyja
2013-07-17 14:07
1

Ha ha Djupdal, du är rolig du! ;)

Lycka till med hemsidan, ska bli spännande att gå in och se vad det blir för kluriga formuleringar! :)

pebb
2013-07-19 11:06
1

Jag tror att det säkert är som du säger att man tittar hur andra skriver, mina föds också upp i hemmiljö ;) och det skrev jag för att min uppfödare hade gjort det, tyckte det var svårt att komma på vad man skulle skriva egentligen :P

Neo033
2013-07-19 14:46
0

Ops! Jag har visst missat lagkravet! ;) :D Så kopiera du min text istället! ;)

---------------------------------------------------------

Marie / S*Asterion's

Har nya planer! Glad

www.asterions.se

[Djupdal]
2013-07-19 14:51
2

#10 Jag kopierar rubbet, med kattlista och allt, när jag ändå är igång och kopierar.😉

Änglakatten
2013-07-19 16:36
0

När jag skulle göra min hemsida så var jag noga med att INTE skriva "i hemmiljö" då jag bara fått avsmak på frasen just för att alla skriver det. Jag förklarar att katterna bor med mig osv istället. Det har för mig fått samma fåniga klang som alla internetbutikers "Din ---butik på nätet" Har självklart inget emot att andra skriver så men gör det inte själv. Och jag har fått många mail av köpare som valt mig som uppfödare pga känslan de fått av mig via hemsidan så jag är nöjd :)

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

Pixiepussel
2013-07-19 18:01
1

Jag läste många kattböcker innan det blev kisse för oss. Speciellt utländska översatta böcker pratar om vikten med hemmiljö. Som nybörjare ratade jag därför lydigt alla uppfödare som inte skrev det i någon form. Men jag valde också uppfödaren på känslan i texten. Avslappnad men ansvarsfull letade jag efter. :-) Jag hängde upp mig på att det inte stod att katten var rumsren vid leverans för det gjorde det på många andra sidor. Sånna småsaker blir vi nybörjare nervösa över. :-D Frågade i mail och det tyckte hon var så självklart att hon inte skrivit ut. :-)

meyja
2013-07-22 17:04
0

Ja, det där med "rumsrena" är ju lite onödigt att skriva ut egentligen, för det är ju mig veterligt, alla kattungar vid 12 veckors ålder.

Men jag skriver det i alla fall för det är så otroligt många förstagångsköpare som frågar just ifall kattungarna är det, ifall det inte står utskrivet.

Inte för att jag har något emot att de frågar, det är bara bra, och jag gillar att svara på Ragdollfrågor 🙂 - men det är så många som tycker det är skönt att slippa fråga om det, som uttryckligen sagt att de tycker det är bra att det står så.