matskålar framme?
Hej!
Vad jag har läst (och trott) tidigare så rekommenderas det att torrfodret ska stå framme hela tiden så katterna kan äta när dom vill.
Men nu har jag även läst att vissa ger torrfoder bara två ggr per dag.
Jag vill gärna höra fördelar/nackdelar.
Tack!
vet faktiskt inte riktigt hur det fungerar alla säger olika…min ena kille är överviktigt och min andra är underviktig därför står maten framme hela tiden..tycker egentligen det är det bästa…men som sagt det är min tanke bara!
Med vänliga hälsningar
Ja, man kan göra på båda sätt!
Att alltid ha torrfoder framme är ett bra alternativ om man har en katt som kan reglera sitt matintag på ett vettigt sätt. Men har man en katt som hetsäter tills de kräks t.ex. så fungerar inte det. Eller om man har en kastrat som äter mycket och man vill hålla koll på vikten så den inte blir överviktig.
Om man har fler än en katt är fri tillgång viktigt för att minska känslan av konkurrens i kattgruppen. Konkurrens om resurserna i reviret kan visa sig som oro, stress, osämja, revirhävdande, rangbråk och problembeteenden.
Även för hetsätande katter kan fri tillgång på sikt få katten att ha en mer avslappnad inställning till mat och börja äta mer normalt.
Sajtvärd Katter iFokus
OberonsMatte; Fungerar inte för alla dock! Det finns hetsätande katter som inte klarar det du beskriver!
Jag har torrfoder framme hela tiden däremot plockar jag bort blötfodret när de är färdiga med den. Det har passat oss bra men det finns inga rätt eller fel utan man får finna formen som fungerar bra i hemmet och med katternas sätt att vara tycker jag.
Vi har kattungar 
Hemsida: http://helemicks.vikmarkens.se/